Hej alla!

Jag ska måla om ett rum hemma där det tidigare suttit taklister som täckt skarvarna. Taklisterna är i ganska dåligt skick, så i stället för att fixa till dessa funderar jag på att strunta i lister. Vi hade hantverkare inne för köksrenovering för ett tag sedan, och där målade målaren "ihop" vägg och tak (se bild) i stället för att vi satte tillbaka listerna - blev supersnyggt och jag skulle gärna göra samma grej i andra rummet (se bild). Antar att han använt någon sorts fog mellan tak och vägg, men jag är fortfarande nybörjare vad gäller renovering, så skulle gärna mottaga all sorters tips gällande ifall det är en bra/dålig idé, vilket material man behöver, vad man behöver tänka på osv.

Tack på förhand för svar!

Hörnet där ett vitt tak möter vita väggar utan taklister, som visar en slät övergång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmöte med borttagna taklister som visar tak och blått mönstrat tapet utan lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Anders
 
Vad är det för material mellan tak och vägg? Är det material som rör sig krävs flexibel fog. Om det är oorganiska material så behövs ingen fog.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Vad är det för material mellan tak och vägg? Är det material som rör sig krävs flexibel fog. Om det är oorganiska material så behövs ingen fog.
Hej! Taket är gips och vägg spånskiva, vet inte om det framgår på bilden men det är ett ganska ordentligt mellanrum mellan tak och vägg, runt en halv upp till en cm på sina ställen, så för att måla måste jag isåfall fylla i hålrummet med någonting. Såg någonting om latexfog någonstans men inte riktigt säker på om det skulle gå att tillämpa i det här fallet.
 
Då krävs det fog. Jag gillar ju övermålningsbar silikon. Latex finns lite sämre och bättre kvalité av. Många sorter av latex har en tendens att spricka och torka upp.
 
  • Gilla
unique_username
  • Laddar…
Sätt dit nya lister. Kommer bli bäst.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.