Vi har ett svart plåttak, falsad bandplåt i skivtäckning. Det skulle inte förvåna mig om det är originaltaket från 1926. Nu ser det ganska hemskt ut, färgen har släppt på en del bitar och det är rostigt både här och där. Vår första idé var att måla om det. Det är nämligen en fint tak (estetiskt) och har originalstuprör med lite speciella "trattar" (vet inte vad de heter på fackspråk) där vattnet rinner ner från taket.
Vi har dock bara lyckats få hit en enda målare för offert på hela sommaren, och han vill ha 135000 för jobbet. Vi har ringt i princip alla målare i trakten, men det är ingen som har tid med oss. Även om de inte kan måla taket förrän nästa år har de inte tid att lämna offert heller.
Det stora kruxet är egentligen hur länge en ommålning kan tänkas hålla? I arbetsbeskrivningen står det att det blir fyra strykningar totalt, och beskrivningen låter gedigen, med borttagning av rost, tvätt, skrubbning mm. En pensionerad målare nämnde dock för mig att har det väl börjat rosta kommer det tillbaka igen, även om man rostskyddsbehandlar.
Vi har förstås inte lust att betala 135000 för något som måste göras om igen om 10 år (läste någonstans här på forumet att plåttak kan behöva målas om vart 10-15 år).

Hur länge kan man räkna med att en ommålning håller? Vi vill helst inte byta tak, men kan tänka oss att lägga något så underhållsfritt som möjligt (rheinzink?) även om det kostar mer, bara vi slipper lägga ut mer pengar på det inom överskådlig framtid. Tyvärr blir det då inte ett svart tak, så vi blir väl tvungna att söka bygglov, och det kommer att se ovant ut på huset (gammalt tegelhus). Dessutom tycker vi att skivtäckning är finare än bandtäckning, men det verkar vara betydligt dyrare också...
 
Hej!

Nu är det svårt att säga om du bör måla om det eller inte eftersom att ja inte har sett taket. Men om de gör en rätt målningsbehandling så kommer taket hålla i 10år utan problem. Priset i stockholm skulle ligga runt 150-250r/m2 beroende på hur stor/litet de är.

Om du vill täcka om det kommer det ligga på runt 500-700 för en vanligbandtäckning. Och om du vill ha skivtäckning så är du uppe i 8-1000kr/m2 sedan tillkommer ställning, takavvattning mm. Så priset du har fått är ett skämtpris om du har en normal villa.
 
Tack för svar! Jag håller med om att det är en skämtpris, om än inte speciellt lustigt. Vår villa är normalstor, men eftersom vi inte kunnat få tag i mer än en målare har vi inte haft något annat pris att jämföra med. Jag får väl ge mig på målarna igen när deras säsong är slut. I novemeber? En till har lovat att komma "under hösten".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.