Hej ! Har köksluckor & skaferidörr som är trärena.
Lackade med en matt väldigt sträv klarlack. Vet ej kvalite.... :-/
Vill måla dessa.

1 Måste jag ta bort klarlacken?
2 Hur är bästa sättet i detta fall?
3 Vilke typ avfärg är bäst anpassad för detta?
Tacksam för alla synpunkter.
Fredde
 
Hej Fredde
TVätta med målartvätt
slipa med fint slippapper
grundmåla med en ex vattenbas grundfärg
färdigstryk med en vattenbas lackfärg 2 ggr
Tips: Stäng inte igen luckorna för tidigt
Anders
 
En fundering. Har provat att använda vattenbaserad lackfärg ett antal gånger(Nordsjö och Becker) men är inte nöjd med resultat, utan har återvänt till den gamla alkydoljefärgen som inte är vattenbaserad.
Troligtvis beror det på att jag som amatör inte klarar av att lägga på tillräckligt med färg utan rinning och hantering av den korta öppettiden innan ytan torkar. Har även provat med olika rollertyper och penslar enligt diverse instruktioner och tips men givit upp.
Så för mig blir bästa resultatet med alkydoljefärg och en riktigt bra pensel.

För att kompensera att jag inte använder vattenbaserad så har jag några gamla 5L dunkar med använd lacknafta i olika stadier som jag använder för rengöring, dvs nästan inget kommer i avloppet utan endast den sista tvätten med såpa.
 
AndersS skrev:
...För att kompensera att jag inte använder vattenbaserad så har jag några gamla 5L dunkar med använd lacknafta i olika stadier som jag använder för rengöring, dvs nästan inget kommer i avloppet utan endast den sista tvätten med såpa.
Härligt att höra att någon mer än jag gör detsamma. Det är inte många centiliter lacknafta som går till spillo på det här sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.