Jag ska måla om mina köksluckor/lådor i någon mörkröd färg, plommon/vinröd eller något sådant hade jag tänkt. Hur brukar man göra med insidorna?

Jag har Nordsjö Lady till alla snickerier i hela lägenheten, och den är 0502-y 40 glans. Sedan kör jag med en lite annan vit innuti skåpen, Nordsjö Ready V40 heter den, samt Nordsjö Bindoplast 20 halvmatt i taket.

Ska jag måla skåpsluckornas insida med Lady eller Ready V40? Eller brukar man rentav måla dem i samma färg som framsidan och kortsidorna? Och hur gör man egentligen med lådornas insida?

Det kanske är lite som man känner för, men jag vill inte att det ska se konstigt ut när det är färdigt...

Sedan så är vissa av stommarna "impregnerade" av stekos, det verkar inte som det är städat i köket på 5 år eller så, så fett har liksom trängt ner i träet på vissa ställen där färgen har flagnat. Bör man försegla detta med typ kvistlack innan jag målar på ny färg? Antar att det kan vara lite samma princip som när det är väldigt inrökt...
 
Våra köksluckor har jag samma kulör på hela luckan & vitt inuti skåpet. Likadant på lådorna.
 
Tack för svaret!
 
Samma färg in som utsida.

Slipa-grunda-slipa-grunda-toppa = super finnish :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.