Jag undrar hur jag ska bära mig åt om jag vill måla om salning runt skorsten och andra plåtdetaljer på taket? Dom har många år på nacken, men det är inget fel på dom förutom att den svarta färgen flagnat lite här och var. Förzinkningen är hel och det finns inte en rostfläck. Funderar på att borsta försiktigt, tvätta med thinner och sen måla med... ja vadå? Utfunnit är rätt oviktigt på ett tak, bara sotaren som ser. Däremot ska det sitta kvar och inte dra till sig mossa.
 
Plåten skall vara helt ren ifrån färg, dvs plåtren.
Den skall gärna legat så under minst ett år och den fått oxidera, på så sätt fäster färgen bättre.
Måste grunda minst en gång ochg sedan toppstryka minst 2 gånger.

I vissa fall så är det billigare att byta ut plåten mot ny plåt ifall man tänkt leja iväg målerijobbet.
 
Redigerat:
Vi ska måla om vårt plåttak i sommar och plåtslagaren tipsade om Kirjo takfärg.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Abratex takfärg (slät) är bra. Säljs hos Bevego.
 
Pentur har väl hyfsad takfärg
 
Wirde skrev:
Vi ska måla om vårt plåttak i sommar och plåtslagaren tipsade om Kirjo takfärg.
Håller med om att Kirjo är det bästa som finns på marknaden idag, säljes bl a av Granngården.
Annars har ju Galvat, ställt till för lekmannen, och visst, kanske inte så enkelt idag, då grundfärgerna är mer eller mindra förbjudna. Men inom bilindustrin användes en del galvat på karosserna, och där användes löpande band principen, som med allt annat, skall det vara rent. Kan påstå, att jag inte har problem med målning av galvat, men med snart 50 år inom måleri, så bör man ha lärt sig. Här ett gäng galvade stolphattar från Harald, som jag sprutade i fjol, = zinkcromat + lackfärg, sitter kanon

IMG_1205.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.