R
Hej
Har köksluckor på landet som har hängt med sedan slutet av 80-talet. Köket är ursprungligen ett IKEA kök och nu är luckorna smutsiga och har endel små märken. Jag undrar om de finns en bra teknik att måla om dessa på. Ska man spraya eller rolla på färgen och isåfall vilken typ av färg ska man köpa och vilken typ av roller?
Jag har rollat ett par garderober en gång med en slags vit möbellackfärg, dock blev ytan något knottrig efter rollern.
 
Maximal slitstyrka och avtorkningsbarhet når du genom att använda en blank polyuretanfärg, helst 2-komponent men den är ofta för omständlig att använda. Om det är helt släta luckor är det absolut bäst att spraya med t.ex HLVP-spruta typ Bosch PFS 65 om man vill ha ett fabrikslackat utseende. Du kan även använda en bred planstrykare:
http://flugger.se/Faerg/Maaleriverk...na_till_efterslaetning_17_cm(8800 170FL).aspx

Roller kan även fungera, köp en med så fin lugg som möjligt och så bred som möjligt, typ denna:
http://flugger.se/Faerg/Maaleriverktyg/Maalarrulle/Golv_och_moebelrulle(ULTRAGLAT).aspx

Luckorna måste målarsodas och mattslipas innan målningen. Djupare slagmärken spacklas och grundmålas.
 
R
Tack för svaret. De är släta luckor med en klassisk ram på och de är antikvita. Den där rollern verkar ju kanon för ändamålet. Hur var det egentligen med färgen, hade du nått exempel på det? Vad ska de va för färg, lackfärg till möbelsnickeri? Vad är målarsodas för nått? I vilken ordning gör man de hela.
 
Redigerat:
Tycker du ska skippa tanken på 2-komp på engång.
Sen målarsoda, Inte direkt nödvändigt, mattslipa ytan och köp en målartvätt som du inte behöver skölja efter. Fungerar tillräckligt bra!

Sen till färgvalet, Åk till en Färgfackhandel och köp en vattenlöslig Lackfärg. Om det var mina luckor skulle jag köpt en med 20-30 i glansvärde då jag gillar det lite mattare stuket och dem är avtorkbara. tex http://caparolwashere.se/inomhus/produkter/klarlack-lackfarg/lackfarg-v/ har jag själv använt på innerdörrar och garderobsdörrar.
 
Om det är något jag skulle lagt ut på en proffsfirma är det lackning av köksluckor.
Du kommer aldrig att få luckorna så släta som de är idag och vanlig målarfärg är inte lika slitstark.
I kök blir det alltid fett i luften även med den bästa fläkten och då krävs det en bra färg för att tåla rengöring, dvs någon form av 2-komp.
 
R
AndersS skrev:
Om det är något jag skulle lagt ut på en proffsfirma är det lackning av köksluckor.
Du kommer aldrig att få luckorna så släta som de är idag och vanlig målarfärg är inte lika slitstark.
I kök blir det alltid fett i luften även med den bästa fläkten och då krävs det en bra färg för att tåla rengöring, dvs någon form av 2-komp.
Jag förstår att de inte kommer bli lika bra som om en fackman gör jobbet men att låta en firma göra de visade sig kosta lika mycket som att köpa helt nya luckor till hela köket vilket går på ca 4000kr. Luckorna sitter i en sommarstuga som vi bara är i på somrarna, därav tänkte jag göra en lösning som funkar men som inte kostar skjortan.
Jag får leta upp den där rollern och sen en bra lackfärg. tack.
 
Lite sent i tråden vill jag bara höja ett varnades finger för att måla med roller (även om den är riktigt fin). Resultatet blir små, små gropar, tänk apelsinskal. Dessa gropar är stört OMÖJLIGA att få rena. (Gjorde själv en gång det misstaget i mitt förra kök) Om du ändå vill använda roller se då till att stryka ut färgen med en pensel av bra kvalité. Penseldrag går utmärkt att torka rena, dessutom tycker jag att ett handmålat/penselmålat kök passar bättre i ett hus på landet.
Lycka till!
 
R
Jag har ju även funderat på detta men kanske är det bättre att spraya om luckorna? De kanske finns sprayfärg avsedd just för köksluckor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.