Vårt kök (Marbodal, hus från 1980) är helt ok men slitet, och vi funderar på att måla om. Man kan ju lämna in köksluckor för ommålning, och jag undrar om någon har erfarenhet av att själv måla stommarna och om det blir lika snyggt som de inlämnade luckorna? Som framgår av bilderna syns stommarna mellan luckorna och det finns även några täcksidor.

Eller någon som valt att bara måla luckor och låtit stommarna vara?
Slitet Marbodalkök från 1980 med synliga stommarna mellan vita köksluckor och trähandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av ett vitmålat kök med slitage, synliga trähandtag och en kökslucka stängd intill en köksstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Celena
  • Laddar…
BirgitS
Det är svårt att få lika bra resultat som lackeringsfirmorna, om man inte är van i alla fall, men stommarna är trots allt en liten yta och syns inte så mycket jämförelsevis. Om man hoppar över att måla stommarna så finns risken att med nylackade luckor så syns det tydligt att stommarna inte är slitna. Men det går ju alltid att lämna bort luckorna först och sen efteråt bestämma om man vill måla stommarna.

Om du tänkt att fortsätta med vita stommar kanske kantlister är något?
Typ https://www.beijerbygg.se/store/privat/kök-bad/kök/kökssnickerier/kantlist-vit-34mm-5m-001484304 om det finns någon sån i användbar bredd.
 
Tack för ditt svar!
Hur skulle man sätta kantlisterna - jag har inte sett sådana innan?
 
BirgitS
Kantlister kan man sätta på den kant av stommen som är synlig. Jag har inte prövat men vi har talat om att sätta det på ett ställe som blivit lite fuktskadat av diskmaskinens ånga.
 
Lämnade in luckorna på lackering för 1.5 år sen och handmålade stommarna med samma färgkod/färgfabrikat.

Före (8 år gammal mäklarbild)
Renoverat kök med nylackade luckor och handmålade stommar i ljus färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter (Saknas lite täckskivor)
Renoverat kök med vitmålade luckor och grått kakel, trämöbler och detaljer som väntar på täckskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet är helt ok, skillnaden mellan det som är lackerat och målat syns inte.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kantlister kan man sätta på den kant av stommen som är synlig. Jag har inte prövat men vi har talat om att sätta det på ett ställe som blivit lite fuktskadat av diskmaskinens ånga.
Aha, jag förstår. Värt att fundera på - tack!
 
namor namor skrev:
Lämnade in luckorna på lackering för 1.5 år sen och handmålade stommarna med samma färgkod/färgfabrikat.

Före (8 år gammal mäklarbild)
[bild]
Efter (Saknas lite täckskivor)
[bild]

Resultatet är helt ok, skillnaden mellan det som är lackerat och målat syns inte.
Tack för svar med bilder! Låter bra att det inte syns någon skillnad. Vi har ju dock ett par cm mellan skåpluckorna så våra stommar är mer synliga än era. Dock jättebra att höra att man kan måla så att det ser bra ut!
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.