Hej,
Har köpt enn fritidshus som byggdes -68 och som så många andra hus av den typen har furuväggar, tak och golv. Väggar och tak vill vi nu måla om skulle behöva hjälp på traven

1) Måste vi kvistlacka i ett sådant gammal hus? Om så är fallet,
a) Finns det något smidigt sätt att göra det på
b) Finns det något kvislack att föredra

2) Lasera?
a) Föregående ägare har haft tavlor på samma plats i 30 år som nu har ` lämnat ljusa fläckar, kommer dessa lysa igenom vi laserar`?
b) Ska man kvistlacka om man laserar?

3) Täckmåla?
a) Om vii väljer att täckmåla ska det kvistlackas?
b) Ska man grundmåla innan den riktiga färgen används?
c) Finns det några nackdelar med att sprutmåla väggar och tak?

Tacksam för vägledning om det finns någon som är kunnig på området
 
Mitt hus är från 69 och har även det rikligt med furupanel. En del är målat av förra ägaren och en del har jag målat. Jag är inte säker på hur lång tid det tar innan kvistar syns igenom om de gör det, men jag har inte haft några problem än trots att jag inte kvistlackat.

Kvistarna syns genom lasyren. Därför tycker jag att det verkar onödigt att kvistlacka före lasyr. Om du skall täckmåla behövs flera lager färg för att inte kvistar och färgskiftningar skall synas igenom. Skippar du grundfärgen behövs det ett lager till av täckfärgen, så du sparar inget jobb på att skippa grundfärg. Om du skall sprutmåla krävs ett digert maskeringsarbete. Jag tycker att panel blir snyggast om den målas med pensel.

Erik
 
Grunda med oljefärg typ Alcros Kraft 2ggr sedan färdigfärg.
 
Om du kör oljefärg kommer du inte kunna vistas i huset på ett tag, så hoppa Kraften..
men visst, inga kvistgenomslag..

Det finns bra spärrfärger som kirrar kakan när du ska täckmåla.. har själv kört med Fluggers Iso grund/finisch på mina tak med en vanlig takfärg som sista stryk och inga genomslag än så länge.. Funkar såklart på väggar också men ex milltex 7 som färdigstryk--
Du behöver ingen spruta, lägg på rikligt med färg med en rulle med långa hår och eftersläta med fasadpensel el dyl..gjort på ett kick..

Lasera...nej..smaksak såklart..
 
Om du ska täckmåla så måste du kvistlacka, använd riktig shellack...
Det är bara att stålsätta sig och systematiskt gå över tak och väggar...
 
Vad är det som händer om man inte kvistlackar, och efter hur lång tid? Jag har inte sett några kvistar genom färgen, men det äldsta jag målat är fortfarande bara några år gammalt. Har det ingen betydelse hur gammalt träet är när man målar?

Erik
 
Tack, vad gulliga ni är alla som hjälper till!
 
1. Det skadar inte att kvistlacka, men har du jobbigt virke kan du lika gärna strunta i det*. Kan förebygga lite skönhetsproblem, men det finns inget smidigt sätt att göra på. Bara att dutta på med liten pensel 2 ggr varje kvist. Alcro, Nordsjö och Beckers vet jag har vattenburna alternativ.

EDIT: Jag jämför med färdigmålade lister, dörrar och andra "vitvaror", t.ex. i mitt nyproducerade hyreshus. När jag väl uppmärksammade genomslag / gulning på dessa så hade det gått 3-4 år och jag funderade på om de inte funnits där hela tiden...

2. Japp... (tror iofs. att du menar bets eftersom lasyr är... fult), alla synliga förändringar i underlaget kommer att lysa igenom en genomskinlig yta. Även kvistlackade bitar eftersom lasyren inte kan suga in där.

3. Se punkt 1, jag föreslår oavsett om ni kvistlackar eller inte att ni grundmålar med alcros Panelgrund; Det är inte bara kvistarna som kan blöda igenom utan även hela panelen om det vill sig. Vara bara noga med att denfår torka typ ett dygn och att grunda en gång extra om det börjar blöda igenom. Den kan ni lämna i taket som den är eller måla vidare med lämpliga färger för respektive yta. Fungerar även på golvet!
 
Redigerat:
Men, tusen tack Nemlan, jättebra svar!!
 
Skoga skrev:
Om du kör oljefärg kommer du inte kunna vistas i huset på ett tag, så hoppa Kraften..
men visst, inga kvistgenomslag..
Med tanke på att det är ett fritidshus så tänkte jag att han/hon kanske kunde åka dit själv 2 dagar och måla med kraften som ÄR det bästa valet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.