Jag ska måla betonggolvet i källaren men är osäker på hur länge jag måste låta plattan torka upp innan jag målar? Plattan är kall dvs golvvärme är inte inkopplad ännu.
 
Jag tror att minimum är en månad, då betongen krympt färdig. Jag kommer nog iofs vänta ca. 1 år då det inte har högsta prioritet i mitt fall.
 
Ta en snabb koll på kvadratmeterpriset och överväg enkla klinker/keramiska plattor. Tar längre tid, men kan bli betydligt billigare och bättre.

Jag skulle själv måla källar-/garagegolvet på 70m2 med Hagmanslack, men kom över 200x200mm gråa keramiska plattor på Stigs Kakel i Göteborg. 65:-/m2 och med fix och fog landade landade det på 105:-/m2 mot 150-200:-/m2 för lacken. Lack slits dessutom ner.
Nackdelen är dock merabetet med klinkers, men gör man det själv kan man ju räkna bort arbetskostnaden.
 
Johan Gunverth skrev:
Ta en snabb koll på kvadratmeterpriset och överväg enkla klinker/keramiska plattor. Tar längre tid, men kan bli betydligt billigare och bättre.

Jag skulle själv måla källar-/garagegolvet på 70m2 med Hagmanslack, men kom över 200x200mm gråa keramiska plattor på Stigs Kakel i Göteborg. 65:-/m2 och med fix och fog landade landade det på 105:-/m2 mot 150-200:-/m2 för lacken. Lack slits dessutom ner.
Nackdelen är dock merabetet med klinkers, men gör man det själv kan man ju räkna bort arbetskostnaden.
Håller med, för min del blir det nog granitkeramikplattor!
 
200 kr/kvm låter sjukt dyrt, är du säker på att det inte var 200 kr/liter? Jag har fått ett pris på epoxyfärg 225 kr / liter hos min lokala handlare, skulle täcka 6-8 kvm/liter.
Hursomhelst blir det färg för min del och inte plattor. Jag tror inte att plattor belastningen av bilar etc.
 
hasse_f skrev:
200 kr/kvm låter sjukt dyrt, är du säker på att det inte var 200 kr/liter? Jag har fått ett pris på epoxyfärg 225 kr / liter hos min lokala handlare, skulle täcka 6-8 kvm/liter.
Hursomhelst blir det färg för min del och inte plattor. Jag tror inte att plattor belastningen av bilar etc.
200:-/kvadrat. Hagmanslack. Min käre far målade 26m2 garagegolv och det kostade honom 5200:- i slutändan.
Sätter man plattorna i flytfix är det inga problem. Starkare än betonggolvet i sig, med förutsättningen är det sätts på just...betonggolv.
 
Jag har aldrig sett ett betonggolv i målat utförande som hållt sig snyggt över åren. Själv satsar jag på klinkers, även i garaget.
 
om det är återkommande fukt - så skall du nog inte måla - utan lägga kliners (andas)

Annars måste du sätta in värme och torka ur golvet.

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.