Hej!
Jag har fått besked om att det finns brister i mitt mätarskåp som uppdagades i samband med ett försök att byta mätare.

Det är ett gammalt mätarskåp så det finns en del fel att välja på, bland annat saknades skyddskåpa på den central som innehåller huvudsäkringar och huvudströmbrytare; detta ska jag fixa.

Min fråga gäller istället placeringen av huvudsäkringarna. Dessa ligger EFTER mätaren. Är det korrekt enligt dagens regelverk att placera huvudsäkringarna där och inte före mätaren? Skulle detta isf kunna vara en anledning till att installatören av mätare avbröt installationen?

Nu råkar det finnas en liten låda med säkringar före mätarskåpet, placerat direkt under skåpet. Det är som jag uppfattar det äldre servissäkringar.
 
Några bilder säger kanske mer :) Den lilla låddan som jag kallar servissäkringslådan verkar inte vara i så bra skick. Tätningslisten är slut, kanske kan bytas.
 
  • Elmätare och elektrisk anslutning i skåp med 380/220V skylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal elektrisk utrustning på trästolpe med sladdar, omgiven av grönska. Nedslitet och rostigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal väderbiten elektrisk utrustning med tre keramiska säkringselement monterade på en rostig metallplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kännu som att det är flera brister bla. Enkelisolerade ledare, olämpligt mpnga ledare under samma skruvplint,saknad kåpa
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det var nog att det inte var skydd för huvudsäkringarna, gammal WU central. Det verkar som att den nya mätaren får plats, den är något längre. Dom säkringarna under skåpet sitter före mätaren och bryts vid mätarbyte. Inget fel där. Fixa till beröringsskyddet så är allt klart för mätarbyte
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag kan förstå att dom inte tycker om skåpet först enkelisolerade ledningar dessutom beröringsbara spänningssatta delar. Det är hög tid att byta ut skåpet då bäst före datumet har gått ut för länge sedan.
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
A
Fattar inte hur folk gör för att slarva bort lock till centraler och kapslingar.

Var hos en kund som hade en två raders diazedcentral på vägg helt utan kåpa. Lock är borta men har gått bra i alla år var svaret.
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tittade lite närmare med zoom , reviderar mig. Det finns två utgående kablar och dom ligger dubbelt på säkringselementen , får inte vara så , centralen ett nummer för liten, klart är att ev byte/uppgradering är det dags för.
 
Jag ska som sagt i mitt ursprungliga inlägg fixa en ny skyddskåpa, den är på väg! Vet inte vem som tappat bort den, tror inte det är jag men jag har inte rört det där skåpet på 10 år så kommer inte ihåg. Huset köpte jag för knappt 15 år sedan.

Nu när jag ser hur dåligt skick säkringslådan under mätarskåpet är så vill jag byta tätningslisten och byta ut den oxiderade säkringen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Skåpet innan bör ägas av nätägare
 
I injonil skrev:
Jag ska som sagt i mitt ursprungliga inlägg fixa en ny skyddskåpa, den är på väg! Vet inte vem som tappat bort den, tror inte det är jag men jag har inte rört det där skåpet på 10 år så kommer inte ihåg. Huset köpte jag för knappt 15 år sedan.

Nu när jag ser hur dåligt skick säkringslådan under mätarskåpet är så vill jag byta tätningslisten och byta ut den oxiderade säkringen.
Men för bövelen köp ett nytt skåp det kostar 3,5-4,5 000:- skåpet byter elektrikern lätt på en halv dag.
 
  • Gilla
stefan57 och 2 till
  • Laddar…
Jag har fått ett par kostnadsförslag för byte av mätarskåpet på runt 15k. Vill undvika den kostnaden om det går att göra utan att för den skull ha en usel anläggning som kan skapa problem. Kan jag lösa bristerna på ett sätt att elsäkerheten blir ok så gör jag gärna det. I min nuvarande plan igår ej att fixa att felet med dubbla ledare på samma skruvplint. Medveten om felet men ser inte det som en relevant säkerhetsbrist.
 
Det är för mej det allvarligaste enkelisolerade kablar är ett problem om dom skadas öppen kapsling är ett problem om nån öppnar skåpet men dålig kontakt är ett ur den synpunkten ett större problem som kan leda till värme och ev brand.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det är för mej det allvarligaste enkelisolerade kablar är ett problem om dom skadas öppen kapsling är ett problem om nån öppnar skåpet men dålig kontakt är ett ur den synpunkten ett större problem som kan leda till värme och ev brand.
Tack för input! Ska kolla upp om det går att åtgärda och om inte ta med det i bedömningen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
I injonil skrev:
Jag har fått ett par kostnadsförslag för byte av mätarskåpet på runt 15k.
Det låter saltat. Du bör kunna få det gjort för halva priset. Men utslaget på de 50-60 år som skåpet har suttit där så blir det inte så mycket. Servislådan under vill nog nätägaren plocka bort.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter saltat. Du bör kunna få det gjort för halva priset. Men utslaget på de 50-60 år som skåpet har suttit där så blir det inte så mycket. Servislådan under vill nog nätägaren plocka bort.
Ja, och det är faktiskt där som skon klämmer. Jag vill byta mätarskåpet men inte för dubbla priset mot vad det borde kosta. Jag vet vad som behöver göras. Servislådan kan tas bort, den har ingen funktion längre. Det sitter ett 1 år gammalt markskåp precis utanför tomtgränsen där min luftlina börjar. Inkommande kabel behöver ej skarvas eftersom den kommer uppifrån och det blir mer kabel tillgänglig när servislådan tas bort etc. De två utgående kablarna till hus och verkstad behöver skarvas. Jag erbjöd att gräva några decimeter ner så skarvarna kan göras under mark. Verkstaden behöver en egen skena med normsäkringar vilket det finns plats för även i Garos enklaste skåp. I övrigt standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.