170 014 läst · 1 833 svar
170k läst
1,8k svar
Människans bästa vän? (Bilder och annat om våra hundar)
Läste nyss att en man blivit biten i halsen av en hund och dog
https://www.dn.se/nyheter/sverige/man-dod-i-hundattack-blev-biten-i-halsen/
Jag menar att en sådan hund bort avlivas omedelbart. Det skulle jag göra med min hund om han blev aggressiv.
Vad tycker nu?
https://www.dn.se/nyheter/sverige/man-dod-i-hundattack-blev-biten-i-halsen/
Jag menar att en sådan hund bort avlivas omedelbart. Det skulle jag göra med min hund om han blev aggressiv.
Vad tycker nu?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 372 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 372 inlägg
Det är inte alls säkert att det är hundens fel, oftast är det husse/matte som felatHemmakatten skrev:
Ska då ägaren avlivas ??
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Man avlivar lämpligen hunden och åtalar ägarna för vållande till annans död (eller rent av dråp?).hsd skrev:
Självfallet är hunden moraliskt sett oskyldig, vi tillmäter inte djur förmågan att fatta moraliskt grundade beslut, men det är nog i de flestas ögon inget skäl till att hunden ska få finnas kvar.
Man skulle bättre behöva förstå omständigheterna kring detta, men själv skulle jag inte kunna ha en hund kvar som oprovocerat attackerar människor. Det är nästan omöjligt att i alla lägen hantera en hund så att den inte kan bita andra om den vill - då måste man alltid ha munkorg eller inte gå i närheten av andra.
Har hundägaren blivit hotad eller attackerad faller saken i ett annat ljus så, kanske är det lite tidigt att spekulera.
Har hundägaren blivit hotad eller attackerad faller saken i ett annat ljus så, kanske är det lite tidigt att spekulera.
Jag menar att det är ägarens fel. Som hundexperten sade: Det är vissa typer av människor som har de här problemen, inte vissa hundar eller hundraser. En hund "blir" inte aggressiv, den fostras till det eller blir det av att inte fostras. Om hunden avlivas skaffar ägaren snart en ny hund hon inte kan hantera.Hemmakatten skrev:
Se bara på alla minihundar som hoppar och skäller, enda anledningen till att de inte skadar någon allvarligt är för att de är för små.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Fast man har ju olika hundar framavlade för olika ändamål. En papillon skulle omöjligen ha kunnat hugga ett barn i strupen, medan en rottweiler kan, för att ta två exempel på hundar från tråden. Däremot, återigen, är det aldrig hundens fel. Den är vad den är och kan inte efter egen vilja förändra sig.
I det aktuella fallet stod att läsa att hunden avlivades på plats och att ägaren är misstänkt för vållande till annans död.
För att avsluta på en lite gladare not gillar jag taxar och jämtar, pch ett helt spektra däremellan. Men som de jakthundar de är kräver de sitt engagemang; mer än de skulle kunna få nu tyvärr.
Edit: Tog bort onödigt/osmakligt spekulerande om förloppet.
I det aktuella fallet stod att läsa att hunden avlivades på plats och att ägaren är misstänkt för vållande till annans död.
För att avsluta på en lite gladare not gillar jag taxar och jämtar, pch ett helt spektra däremellan. Men som de jakthundar de är kräver de sitt engagemang; mer än de skulle kunna få nu tyvärr.
Redigerat:
Apropå folk som gillar hundar.
Har varit i Portugal några gånger och nu var vi borta 3 1/2 månad under vintern så då fick Ross, hunden följa med. Han, en (mellan)schnauzer, fick otroligt med uppmärksamhet. I Tavira där vi var finns inga schnauzrar. Var och varannan person kommenterade hans skägg och många ville hälsa och klappa. 'Barba' lärde vi oss snabbt att det betyder skägg.
Rossi var med oss överallt och in på många restauranger. Låg mycket fint och tyst bredvid oss förutom alla gäster och kökspersonal som ville klappa honom. Då reste han sig stoiskt och viftade på svansen, väluppfostrad som han är. Från 1 maj är det tillåtet att ha hundar med på restaurang i Portugal. (Många restauranger brydde sig inte om det då gällande hundförbudet när vi var där.)
Tyvärr finns det en del gatuhundar. Men också hundgårdar, shelters, som tar hand om många gatuhundar på frivillig basis. Man ser också att många försöker hjälpa hundarna och ger dem mat.
Har varit i Portugal några gånger och nu var vi borta 3 1/2 månad under vintern så då fick Ross, hunden följa med. Han, en (mellan)schnauzer, fick otroligt med uppmärksamhet. I Tavira där vi var finns inga schnauzrar. Var och varannan person kommenterade hans skägg och många ville hälsa och klappa. 'Barba' lärde vi oss snabbt att det betyder skägg.
Rossi var med oss överallt och in på många restauranger. Låg mycket fint och tyst bredvid oss förutom alla gäster och kökspersonal som ville klappa honom. Då reste han sig stoiskt och viftade på svansen, väluppfostrad som han är. Från 1 maj är det tillåtet att ha hundar med på restaurang i Portugal. (Många restauranger brydde sig inte om det då gällande hundförbudet när vi var där.)
Tyvärr finns det en del gatuhundar. Men också hundgårdar, shelters, som tar hand om många gatuhundar på frivillig basis. Man ser också att många försöker hjälpa hundarna och ger dem mat.
Redigerat:
Schnauzer läste jag, innan vi köpte vår, att de inte har någon direkt/rejäl jaktinstinkt. Däremot vill de gärna vakta hus och gård. Tidigare hade man dem i stället för att vakta hästar och fånga råttor.Nötegårdsgubben skrev:Fast man har ju olika hundar framavlade för olika ändamål. En papillon skulle omöjligen ha kunnat hugga ett barn i strupen, medan en rottweiler kan, för att ta två exempel på hundar från tråden. Däremot, återigen, är det aldrig hundens fel. Den är vad den är och kan inte efter egen vilja förändra sig.
Numera är den instinkten nästan borta. Ross skäller bara det kommer någon. Och på skäller kan man tro det är en betydligt större hund.
Rossi, tyvärr, älskar alla människor och gör inte skillnad på inbrottstjuvar och vänner.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg