Karlia
Även när jag var ung fanns risken att bli rånad och misshandlad. Mina föräldrar var alltid oroliga. Minns en nyårsafton där någons föräldrar var bortresta, slagsmål, knivar drogs fram, jag och mina vänner drog därifrån. I Paris blev jag rånad en gång.

Såklart är jag orolig för min dotter, det har nog föräldrar varit i alla tider. Oavsett om statistiken säger att risken minskat.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
men det värsta är att ingen regering hittills tagit krafttag för att ge samhället högre auktoritet än gängkriminella.
I Sverige så är det riksdagen som har makten & riksdagen kan när som helst köra över regeringen, om de vill.
Märkligt att trots att vi haft en riksdagsmajoritet under många år som beklagar sig över gängkriminalitet så har den "inget" gjort.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
. Flera kompisar har slutat gå ut på krogen för de tycker miljön är så otäck kvällstid. Det är inget kul samhälle.
Såsom uppfödd i Stockholm och ung på 70-talet så var bråk i samband med krogbesök nåt man fick räkna med, tyvärr.
Men iofs var det inga skjutvapen inblandade utan "bara" knivar.

Statistiken säger att en 25-årig man utanför en krog mellan 01-03, har en god chans att bli misshandlad. Och så har det tyvärr varit länge.

Sen har vi ju miffon som grabbarna grus som sköt utanför/mot krogen på Stureplan för att de inte fick komma in.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
L lat skrev:
Nä, ni är lite för fega för att tala ur skägget, men "invandrare", "utlandsfödda", "ensamkommande barn" är sånt som ni nämner och det innebär väl "icke-etniska svenskar".
Jag skrev ganska utförligt om att jag inte lägger individen till last.
Men det är lustigt att vissa alltid ska försöka framstå något som det inte är.

Jag upprepar åter igen, VEM SKREV ATT ALLA SKA UT???
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M
A Anders_Nilsson skrev:
När jag bodde i Biskopsgården vaknade jag två gånger mitt i natten av att bilar brändes och exploderade på gatan utanför mitt sovrumsfönster och en gång var Hemköp (detta var innan det blev Willys) stängt pga väpnat rån.
Jag har under mina +30 år och 100-talet olika arbetsplatser inom bygg endast blivit utsatt för misshandel, och då i form av stenkastning, på ett ställe. Gissa vilken stadsdel i Göteborg detta var??
 
L lat skrev:
I Sverige så är det riksdagen som har makten & riksdagen kan när som helst köra över regeringen, om de vill.
Märkligt att trots att vi haft en riksdagsmajoritet under många år som beklagar sig över gängkriminalitet så har den "inget" gjort.
L lat skrev:
I Sverige så är det riksdagen som har makten & riksdagen kan när som helst köra över regeringen, om de vill.
Märkligt att trots att vi haft en riksdagsmajoritet under många år som beklagar sig över gängkriminalitet så har den "inget" gjort.
Återigen omskrivningar och halvsanningar.

Ja, riksdagen kan köra över regeringen men regeringens funktion är att leda landet och normalt har en regering majoritet, aningen egen eller genom samarbete, i riksdagen.

Så jag hävdar att det är regeringens uppgift.
 
A
L lat skrev:
Såsom uppfödd i Stockholm och ung på 70-talet så var bråk i samband med krogbesök nåt man fick räkna med, tyvärr.
Men iofs var det inga skjutvapen inblandade utan "bara" knivar.

Statistiken säger att en 25-årig man utanför en krog mellan 01-03, har en god chans att bli misshandlad. Och så har det tyvärr varit länge.

Sen har vi ju miffon som grabbarna grus som sköt utanför/mot krogen på Stureplan för att de inte fick komma in.
Jag har aldrig varit med i nått bråk. Är det nått man får räkna med? Du var alltså inblandad i knivbråk. Vad är det för värld du vill ha? Märker du inte att det är typ 1000ggr farligare idag. Man får va på sin vakt hela tiden när det mörknar i centrala Göteborg.

Jag har aldrig varit i ett bråk. Bara blivit sönderslagen av ett invandrargäng på väg hem från bion. Jag har alltid hållit mig borta från stökiga personer som dig.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Såsom uppfödd i Stockholm och ung på 70-talet så var bråk i samband med krogbesök nåt man fick räkna med, tyvärr.
Jag kände mig aldrig orolig när jag gick ensam genom Stockholm kvälls- och nattetid på 1970-talet. Sent 1980-tal/tidigt 1990-tal tyckte jag att Stockholm började kännas lite tuffare.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har under mina +30 år och 100-talet olika arbetsplatser inom bygg endast blivit utsatt för misshandel, och då i form av stenkastning, på ett ställe. Gissa vilken stadsdel i Göteborg detta var??
Biskopsgården eller Tynnered.

Spårvagnshållplatsen Smaragdgstan i Tynnered var ökänd under milkenniets tidiga år som stället där stenkastning i stor skala började. Givetvis utfört av "barn" från familjer med stor tradition av detta. Ett flertal gånger tvingades förarna kasta sig ner på golvet på förarplatsen medans "barnen" fullständigt demokerade spårvagnen så glasplittret yrde.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag kände mig aldrig orolig när jag gick ensam genom Stockholm kvälls- och nattetid på 1970-talet. Sent 1980-tal/tidigt 1990-tal tyckte jag att Stockholm började kännas lite tuffare.
På tal om att vara rädd för områden. Enda gången jag känt mig "rädd" i rosengård var när Mangs var i faggorna. Hade sjukresor och jag stannade inte vid ett enda rödljus. Tänk om den läskige jäveln dykt upp :O
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Helt rätt. Anställd på storföretag sedan 20 år, har inga avdrag förutom räntan på bolånet, fackligt organiserad i över 30 år, har alltid varit medlem i a-kassan. Höginkomsttagare och betalar mycket skatt. Håller inte på och fifflar utan jag har bara min lön.

Och jag säger - vad FAN får jag för pengarna?
Iaf inte ett rättsväsende värt namnet.
 
rolex är nog mer vanligt i byggbranschen
 
R Rkarlsson skrev:
Det var ju militära vapen, grupperna stal ju ur försvarens förråd både i DK och Sverige. De sköt in i en klubblokal i Hasslarp. Just den var ingen fara för oskyldiga. Den sprängningen 2019 i linköping var absolut fara för oskyldiga.
Eftersom det (andra) stora nordiska mc-kriget nämnts några gånger så är det intressant med lite statistik. ("Whataboutism" vilar ju, för det mesta, på kvalitativa, inte kvantitativa resonemang.)

Sammantaget så pågick det 3,5 år (1994-1997) och resulterade i (även om siffrorna haltar lite) i tolv döda varav en "civil" (wikipedias citat-tecken), och 96 skadade. Alltså inte fullt fyra dödade per år. (Man sköt med p-skott 13 gånger, vilket var fler än jag kom ihåg.)

Det kan man jämföra med att det sedan 2018 skjutits ihjäl 169 personer (alltså samma tidsperiod om 3,5 år) och att 460 har skadats. Det är alltså knappt 50 dödade per år.

Så även om metoderna och typen av konflikt har många likheter, så kan man inte med fog hävda att om man jämför gängvåld så var omfattningen ens i närheten av vad vi ser idag. Det skiljer en faktor tio.

Så det skiljer inte bara det att gängmedlemmarna på nittotalet föredrog p-skott och de idag hellre använder handgranat, utan vi har sett en omfattande ökning av förekomsten av den här typen av våld sedan mitten på nittiotalet.

Kvalitativt finns det vissa likheter, men kvantitativt så talar vi om ett helt annat problem idag.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
A
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Eftersom det (andra) stora nordiska mc-kriget nämnts några gånger så är det intressant med lite statistik. ("Whataboutism" vilar ju, för det mesta, på kvalitativa, inte kvantitativa resonemang.)

Sammantaget så pågick det 3,5 år (1994-1997) och resulterade i (även om siffrorna haltar lite) i tolv döda varav en "civil" (wikipedias citat-tecken), och 96 skadade. Alltså inte fullt fyra dödade per år. (Man sköt med p-skott 13 gånger, vilket var fler än jag kom ihåg.)

Det kan man jämföra med att det sedan 2018 skjutits ihjäl 169 personer (alltså samma tidsperiod om 3,5 år) och att 460 har skadats. Det är alltså knappt 50 dödade per år.

Så även om metoderna och typen av konflikt har många likheter, så kan man inte med fog hävda att om man jämför gängvåld så var omfattningen ens i närheten av vad vi ser idag. Det skiljer en faktor tio.

Så det skiljer inte bara det att gängmedlemmarna på nittotalet föredrog p-skott och de idag hellre använder handgranat, utan vi har sett en omfattande ökning av förekomsten av den här typen av våld sedan mitten på nittiotalet.

Kvalitativt finns det vissa likheter, men kvantitativt så talar vi om ett helt annat problem idag.

kan du över skicka med lite statistik hur misshandel, våldtäkter, gruppvåldäkter och förnedringsrån har förändrats under samma tid.
Brukade MC-killarna gå ut i grupp och våldta andra pojkar?
 
Johan1975z skrev:
kan du över skicka med lite statistik hur misshandel, våldtäkter, gruppvåldäkter och förnedringsrån har förändrats under samma tid.
Brukade MC-killarna gå ut i grupp och våldta andra pojkar?
Inte utan att ta fram den. Jag har den inte direkt tillgänglig och jag måste jobba, även om det skulle vara roligare att gräva i det. ;)

Men den finns säkert tillgänglig bara man gräver lite. Man får vara försiktig med vissa siffror dock, just våldtäkter ändrade vi brottsrubricering/rapportering på i mitten av 00-talet, så det steget man ser där är en artefakt.

Det är därför jag helst jämför dödsfall, de är enkla att räkna, påverkas inte mycket av anmälningsbenägenhet osv.
 
  • Gilla
attefall och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.