RoTe
Leif Haraldsson Leif Haraldsson skrev:
Min tillit till SR o SVT är låg.
Visst är det fint att tvingas betala för det då? Visst är det fint att inte ens "högern" satte sig emot skattefinansieringen av statsmedia?
 
M
Ganska intressant att det alltid diskuteras om fler poliser, hårdare straff osv., men ingenting om grundproblematiken i samhället.
Vem utför brotten? Inför svenskt medborgarskap på prov, begår man brott så ska man ut.
Varför begås brotten? Inför fängelse för ringa innehav av droger så struntar nog många svennar att dra linor på helgerna. Större insatser vid gränserna där skiten (drogerna) kommer in i landet. Stryp efterfrågan, finns ingen efterfrågan så finns det ingen vinst i det.

Beträffande mäklare och dyra vanor så kanske man får hålla isär vad för mäklare som avses. En vanlig anställd mäklare som kränger små lägenheter i mindre stad tjänar kanske inte så fett. Men en franshcisetagare eller med egen firma som kränger villor i större stad tjänar nog hyffsat. Jag har sett mäklare i byn som rullar runt i Ferrari 458, nya Porschesuvar och MB amg GL63 och liknande bilar i 2Msek-klassen.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Så med detta vill du säga att det inte är några problem nu? Vi kan alltså bara lugnt luta oss tillbaka och lita på Löfven när han säger att vi lever i den bästa av världar?
Du måste ha något förståelseproblem.
Vad jag opponerade mig mot var skönmålningen av historien & historielösheten.
Inget annat, alla andra slutsatser får stå för dig själv.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Joksovic blev ju avrättad. Ingen random grej där vanligt folk träffas av kulor som idag där man skjuter med militärvapen, dvs automatkarbiner, med helautomatisk eld bland barnen på lekplatsen. Eller som uppgörelsen på Näsets badplats för 15 år sedan.

Eller skrotletaren för 5 år sedan som råkade plocka upp en handgranat som inte exploderat. Förrän skrotletaren plockade upp den. Hände i Stockholm.
Anders,

det hade varit jättebra om du läste länkarna.
Under mc-kriget sköt man med granatgevär, har för mig att denna vapensort anses vara till för militärt bruk. men jag kan ha fel.

Så, en avrättning som sker på publik plats anses då vara mindre farlig för omgivningen? Ok, spännande synpunkt.

Som du kanske trots allt förstår så har jag INGEN som helst acceptans för det våld som föreligger idag. Allt jag gjorde var att försöka påpeka skönmålningen & historielösheten, absolut inget annat!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Med tanke på vad jag läser här om hur en del uppfattar situationen i landet idag så behöver det bli ytterligare värre innan en majoritet förstår allvaret
Ingen betvivlar att det pågår en "självsanering" inom vissa kretsar, men det betyder INTE att Sverige är otryggt på nåt sätt.
Den upplevda tryggheten kan hos vissa människor & på vissa ordet vara större, men den faktiska tryggheten i Sverige rent generellt är otroligt stor.
Och om man anser motsatsen så har man aldrig upplevt riktig otrygghet!

Besök gärna ett land som Irak, Afghanistan stora delar av Latinamerika eller varför inte något mysigt ställe i USA så kommer du förstå vad jag menar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L lat skrev:
Ingen betvivlar att det pågår en "självsanering" inom vissa kretsar, men det betyder INTE att Sverige är otryggt på nåt sätt.
Den upplevda tryggheten kan hos vissa människor & på vissa ordet vara större, men den faktiska tryggheten i Sverige rent generellt är otroligt stor.
Och om man anser motsatsen så har man aldrig upplevt riktig otrygghet!

Besök gärna ett land som Irak, Afghanistan stora delar av Latinamerika eller varför inte något mysigt ställe i USA så kommer du förstå vad jag menar.
Tryggheten när mer än ett ex har utsatts för flera våldtäktsförsök, flera vänner blivit rånade, barnen hotade i skolan, skolresultaten sjunker, en allmän machokultur breder ut sig, bidragsbrott ökar och det allmänna humankapitalet sjunker.
Massor av människor I våra större städer upplever detta.
Förvandlingen av vårat samhälle de senaste 30åren är total.
 
  • Gilla
Myrstacken och 3 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Du är verklighetsfrånvarande eller naiv om du inte inser att brottskapitalet idag är betydligt grövre och det är utspritt på ett helt annat sätt än någonsin. Samtidigt som respekten för övriga är raderad. Detta framförallt långt ned i åldrarna! Där ser du värst utveckling.

Jag har senaste kvartalet blivit ropad efter av små invandrarungar när jag gått över stan själv sent. Ord som "Ey brooor kom hit vi skulle vilja snacka med dig lite..." och "Walla titta inte på mig" osv... Små skitungar på kanske 13-17 år.

Det hände inte förr. Kanske efter krogen av nån testosteronstinn påverkad snubbe som sökte bråk. Men inte av gäng av snorungar...

Noll respekt. Varför? Därför att de kan göra precis vad de vill utan konsekvenser.

Sverige börjar bli ett jäkla shit hole country. Har en nära vän som är från Valparaiso i Chile och han säger att det är värre här än där och funderar på att flytta dit med sina barn pga att han är orolig för att de ska fara illa här.

Störst problem är de s.k. barnen. Barn blir utsatta för grovt våld av andra barn. Många gånger riktat mot svenska barn specifikt.
Ytterligare en person som inte kan läsa ett inlägg utan att börja väva in en massa andra saker/åsikter.

Allt jag gjorde var att protestera mot skönmålningen & historielösheten.
men du anser alltså att eftersom det är värre nu så var vi jävla mesar som tyckte att det var jobbigt då?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Klart det är ologiskt för dig din imbecill.
Det finns politiker som för min röst och jag lägger min röst på dem. Hoppas du är nöjd med samhället du varit med och skapat. Jag är inte delaktig i det.
Åhhh, här har vi ett sånt där föredöme som gärna uttalar sig nedlåtande om andra, men anser att dessa bör se upp till honom.

Ledsen, men där försvann all respekt för dig & dina åsikter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Leif Haraldsson Leif Haraldsson skrev:
Tyvärr handskas vår vänstermedia oftast lite vårdslöst med sanningen. När det passar dom räknar man med de arbetskraftsinvandrare som kom hit för flera decennier sedan. Min tillit till SR o SVT är låg.
Men SwebTV , det är sanningen det!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tryggheten när mer än ett ex har utsatts för flera våldtäktsförsök, flera vänner blivit rånade, barnen hotade i skolan, skolresultaten sjunker, en allmän machokultur breder ut sig, bidragsbrott ökar och det allmänna humankapitalet sjunker.
Massor av människor I våra större städer upplever detta.
Förvandlingen av vårat samhälle de senaste 30åren är total.
Har själv bott i Sthlm inkl Trångsund i ~50år innan jag drog till landet. Av helt andra skäl.
Av mina grannar som på olika sätt blev rättsförda så var majoriteten för att inte säga alla "etniska svenskar", och det var ju mest "ekonomisk brottslighet", så det räknas ju inte.
 
L lat skrev:
Har själv bott i Sthlm inkl Trångsund i ~50år innan jag drog till landet. Av helt andra skäl.
Av mina grannar som på olika sätt blev rättsförda så var majoriteten för att inte säga alla "etniska svenskar", och det var ju mest "ekonomisk brottslighet", så det räknas ju inte.
Har du varit och besökt ett fängelse någon gång?
Min kompis jobbade i 5-6 år som plit.
Verkligheten blir väldigt påtaglig när man är på ett fängelse...
 
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har du varit och besökt ett fängelse någon gång?
Min kompis jobbade i 5-6 år som plit.
Verkligheten blir väldigt påtaglig när man är på ett fängelse...
Dejtat en polis ett tag och hon har även hon berättat hur verkligheten ser ut. Abooo
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
L lat skrev:
Anders,

det hade varit jättebra om du läste länkarna.
Under mc-kriget sköt man med granatgevär, har för mig att denna vapensort anses vara till för militärt bruk. men jag kan ha fel.

Så, en avrättning som sker på publik plats anses då vara mindre farlig för omgivningen? Ok, spännande synpunkt.

Som du kanske trots allt förstår så har jag INGEN som helst acceptans för det våld som föreligger idag. Allt jag gjorde var att försöka påpeka skönmålningen & historielösheten, absolut inget annat!
Du relativiserar. Granatgevär var ytterst ovanligt på 80-talet men Ak-47 är inte ovanligt idag. Handgranater förekommer.

Sprängningar är så vanligt att media knappt orkar rapportera. Bara tur att ingen dödats hittills men det kommer snart när någon är ”dum nog att vara på fel plats vid fel tillfälle”.

Han som sköt Dragan Joksovic träffade målet, eller hur? Och inga andra.

På Vår Krog & Bar klev tre killar in med Ak-47 och öppnade eld. Petar Petrovic som inte hade med konflikten nord-syd att göra dödades och flera andra skadades svårt.

Den 12-åriga tjejen på donken i Stockholm dödades av en drive by där gärningsmännen missade målet.

Därför anser jag att Solvallaskjutningar är mindre allvarligt är drive bys utanför donken. Dessutom rör sig inga normala människor på travbanor utan det är ett tillhåll för skummisar (något förenklat) medans donken är en familjerestaurangen.

För några veckor sedan var det en skjutning inne i en matbutik, har glömt var, där flera kunder träffades av kulor. Något värre är en maffiaavrättning på Solvalla, eller hur?
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har du varit och besökt ett fängelse någon gång?
Så det bevisar att alla utlandsfödda är kriminella och bör utvisas.
Kommer de dessutom ifrån "arabvärlden" så är de islamister och ännu farligare.

Men så har vi den där jobbiga saken med Södertälje där de är kristna banditer.

INGEN förringar det som händer, men att köra med generaliseringar och påstå att bara vi får bort de "icke-etniska svenskarna" så blir allt bra är ju fullständigt hål i huvudet!
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Så det bevisar att alla utlandsfödda är kriminella och bör utvisas.
Kommer de dessutom ifrån "arabvärlden" så är de islamister och ännu farligare.

Men så har vi den där jobbiga saken med Södertälje där de är kristna banditer.

INGEN förringar det som händer, men att köra med generaliseringar och påstå att bara vi får bort de "icke-etniska svenskarna" så blir allt bra är ju fullständigt hål i huvudet!
Precis vad jag skrev eller?

Syriska kristna är ortodoxa, lite som i Italien där de gillar ba**...
Många i högsta ledningen inom syrisk ortodoxa kyrkan har åkt fast för en del, bland annat bidragsbrott.
Har också dejtat en polis som jobbade i tensta/hjulsta ett fåtal år.
Rätt intressanta berättelser.

Man MÅSTE se till hur helheten påverkar och vad allt leder till, vad enskilda individer gör bra/dåligt är total ointressant.
Givetvis ska man behandla ALLA lika.
 
M
L lat skrev:
Så det bevisar att alla utlandsfödda är kriminella och bör utvisas.
Kommer de dessutom ifrån "arabvärlden" så är de islamister och ännu farligare.

Men så har vi den där jobbiga saken med Södertälje där de är kristna banditer.

INGEN förringar det som händer, men att köra med generaliseringar och påstå att bara vi får bort de "icke-etniska svenskarna" så blir allt bra är ju fullständigt hål i huvudet!
Vi kan väl enas om att representationen för brott är en majoritet icke svenskfödda iaf., det är fakta. Tyvärr så blir det lite av "don't kill the messenger" av hela vår integrationspolitik. Att människor inte har fått förutsättningar att integreras i det svenska samhället kan man inte belasta individen för. Man får ju se till givna förutsättningar. Öppnar man sitt hjärta och efter ett par år säger "oj oj, det kanske blev lite för många än vad vi kunde hantera", så kommer det väl inte som en chock att samhället blev som det blev.

Observera nu, jag upprepar, jag lägger inte lasten på individen, det är givna förutsättningar som skapat problemen! Min son går nu i gymnasiet, jag drar mig ofta till minnes hur min skolgång var för 30 år sedan. Under hans högstadietid så var det ofta bråk och stök i skolan, man sköt fyrverkeripjäser inomhus osv. Något som jag aldrig upplevde under min tid så jag frågar naturligtvis om han vet vad det är för några som håller på och bråkar. Svaret blev "vi har några invandrare som alltid ska hålla på".

Nu går han i gymnasiet och vi får hem brevledes att det är stök på lektionerna, jag frågar åter igen, och får samma svar, "vi har ett gäng invandrare på skolan som bara är där för csn-bidraget och dom håller på och lever runt hela tiden".

Som sagt, jag försöker utgå från individen i detta. Man kanske har föräldrar hemma som inte arbetar, det tär, jag vet av erfarenhet. Ekonomin kanske inte är den bästa, det tär också. Det är svårt att hålla disciplinen i uppfostran om dagarna ser likadana ut, hemmasittande, inget arbete att gå till. Och vem har skapat detta samhälle där vi inte har möjligheten att ge alla förutsättningar till arbete?
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.