Fick arvsskifte tillsänt mig där en husförsäljning har skett. Jag kunde inte se mäklararvode separat, men antar att det belopp som står för "huslikvid" innefatter försäljningspris minus återstod av lån och minus mäklararvode ? I så fall får jag att arvodet är 7% , är inte det högt? Priset var strax under 700000kr.
 
I så fall skulle arvodet vara 49 000? Det är nog inte extremhögt. Det kan ju också ingå en del kostnader för ex. flyttstädning.
 
Betalade 39 000 i mäklararvode för ett huspris på 780 000 (=5%) i ett mindre samhälle. Städning beräknades till att kosta 4 500 för att få utfört. Alltså är din kostnad hög, men inte orimlig tycker jag.
 
Ok, lite högt kanske då städning knappast kan ha ingått då det skulle totalrenoveras från 60tals std. Tyvärr mycket som är dåligt skött av juristen, en stor post som tillkommit efter bouppteckningen där en bekant påstår sig ha jobbat åt den avlidne innan hen dog.

Känns lite som det blir svart lön då? Har man nåt att sätt emot eller har juristen som handlägger testamentet makten?

(Kanske gled över mer på Juridik där, men orkar inte öppna en till tråd)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.