Både jämförelser med hur andra har det, ?flow? och kopplingar till livets goda gör att ett eget hus kan verka avgörande för ett lyckligt liv. Fast kanske är det en omväg?

Du kan läsa artikeln här: Lyckligare om du äger ett hus?
 
E
Skrivet av: bjolo360

En annan sak som har stor påverkan på lycka är känslan av att livet förbättras (enligt lyckoforskare), vilket förklarar varför man blir "lycklig" av en större tv - inte för att tv:n i sig är stor utan för att man upplever att det är bättre nu än förr. Att renovera och bygga sitt hus borde vara en av de enklaste sättet att uppleva förbättring i sin vardag.
 
E
Skrivet av: Frag

Lyckligast vore jag om jag ÄNTLIGEN slapp allt fix och underhåll ett hus kräver. Tyvärr delar inte min man den insikten - antagligen för att han "bara bor" och jag sköter allt såväl ute som inne förutom bilarna.
 
E
Skrivet av: Elpaco

Undantaget är så klart att du blir lyckligare av ett större hus, om ditt förra vara jobbigt trångbott! Tesen ovan förutsätter byte från ett hus man egentligen hade det ganska bra i!
 
E
Skrivet av: Erik

Jag blir lycklig av att ha mycket pengar.
 
E
Skrivet av: Thomas

Man brukar säga att folk söker lyckan på två sätt, genom att sträva och genom att njuta. Men det finns bara ett sätt som fungerar, och det är goda relationer.
 
Men i de flesta fallen är det väl ändå banken som äger huset? Jag trodde artikeln handlade om ifall man blir lyckligare om man amorterar av hela huset och äger det till 100% än om man bara är portakt åt banken och kanske har lån på 70%. Hade varit betydligt mer intresserant i dessa amorteringsintensiva dagar...
 
Nej, det är den som är lagfaren ägare som äger det och bestämmer över det även om det är pantsatt till 75 %.

Har man svårt att betala räntan varje månad så kanske det inte känns som ditt, men jag tror att de allra flesta kan njuta av sitt hus även om man har tvingats låna för att kunna köpa det.
 
  • Gilla
Bödde och 5 till
  • Laddar…
Jag är definitivt maximalt lycklig i mitt egna, lilla hus.
 
Lycklig vet jag inte, men skulle vara olycklig om jag tvingades bo i en lägenhet, ägd el hyrd,det finns liksom inte på min skala att trängas med andra.
Som arbetandes i bil på Stockholms vägar gör jag inget annat än trängs hela dagarna, så när jag kommer hem vill jag ha fri luft. Jag har även ett behov att göra nått, pallar sällan en hel långfilm, och vad är då bättre än ett eget hus och tomt.....så jag är kanske lycklig 😊
 
I
Om jag -83 hade köpt en bostadsrätt istället för att bygga hus, hade jag förmodligen haft gjort en bra förtjänst, teoretiskt rik hade jag varit men med en månadskostnad på kanske 10000.
Men med facit i hand, ett sparande genom amorteringar på huset ger mig istället en månadskostnad på ca 3000. Vetskapen om att jag kan bo kvar som pensionär gör mig lycklig.
Tyvärr har bostadspriserna skenat de sista decennierna så det blivit svårare att uppnå den lyckan.
 
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Finns inget samband med att man skulle vara lyckligare för att man har hus pengar bil eller att man åker till Thailand stup i kvarten .
Lycka sitter i kärlek familj och vänskap och då spelar det ingen roll om du bor i en hyresrätt i ett betonggetto eller villa i Djursholm
 
Vi har inflyttning till vårt nya hus den 1 dec, och ja är tillsammans med mitt livs kärlek och vårat första gemensamma barn är på väg så en lyckligare man än mig kan man nog leta efter nu :)
 
Jag tycker om känslan att kunna parkera bilen på min egen uppfart, gå in i mitt hus och att kunna gå ut barfota på min egen altan, vidare ut i gräset och bort till hallonsnåret och plocka några av mina egna hallon. Det har jag inte kunnat göra innan jag köpte hus.
 
nikasp
Jag är rätt lycklig nu när vi äntligen köpt hus och fått barn kort innan inflytt. Har dessutom perfekt träningspendlingsavstånd med cykel till jobbet. 17 km tar 45 minuter nu men kan kapas rejält. Blir glad när jag plockar hojen ur garaget vid 06:30 på morgonen och hör fågelkvittret i skogen bakom. Dock lite ångest för att jag har en mental lista på 1000 projekt i hus och torp som jag inser kommer ta år att genomföra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.