Har en gammal sättningsskada i huset som gör att golvet lutar i ett par rum på gaveln. Ska ge mig på det ena rummet nu. Det är ca. 3x4 m stort och största höjdskillnaden, om man mäter diagonalt över rummet, är ca. 3-4 cm (golvet lutar både i längs- och breddled). Tänkte först att jag skulle flyspackla upp hela skiten men efter lite räknande insåg jag att det blir ett par hundra kg.

Kom då på tanken att lägga på lite extra golvspån (limma och skruva?) där det är som "djupast" och sedan flytspackla över det om ni förstår hur jag menar. Kan det funka tro?

Edit: Kommer att lägga tunnparkett i rummet.
 
Redigerat:
Vad är det för bjälklag? Trä, betong?
 
Det är trä med cc60 och golvspån. Funderade först på att riva upp det befintliga golvspånet och bygga på reglarna med "kilar" men det verkar bökigt. Skivorna går ju in under väggarna så jag vet inte riktigt hur jag skulle få bort dem utan att riva allt för mycket...
 
bump...
 
Riv bort den gamla golvspånen och rikta upp träbjälklaget, antingen med kilar eller slå på nya reglar på de gamla balkarna. Beror lite på hur det ser ut när du river golvspånet...
 
Gör som kimpo sa!

Slå på reglar på sidorna av de gamla, fast då i rätt höjd :)

Är lättast att göra så.
 
Hej,

har precis riktat upp det värsta i vårat matrum.
Körde med 45x95 reglar, tvingar, lim och skruv utanpå befintlig balk.
Ett laser pass gjorde allt enklare, då man bara behövde mäta in höjden på nya balken.
 
Ok, tack för svar. Det var bara det där med att riva upp spånet som jag drar mig för. Väggarna är redan klara så jag vill helst inte skada dem. Var förbi Hornbach i helgen och släpade hem 10 säckar flytspackel också så dem vill jag helst inte åka tillbaka med :).

Ser ni några problem med att flytspackla på befintligt spån?
 
Jag hade nog inte flytspacklat ett "sjunkande" golv. Kakan kommer förmodligen att dela sig på mitten. Såga då hellre upp golvet och spara en "sarg" på ca 10 cm runt väggarna, dra in de nya balkarna under det befintliga golvet, limma och skruva. "Kottla" därefter i mellan balkarna med en 45*95 regel på plasken "95 sidan", halva regeln under bef golvspånet och halva utanför, för att kunna gå emot med de nya golvspånskivorna mot de gamla "sargen". Limma och skruva ihop hela skiten.....

Hoppas du förstår min förklaring :-?

Lycka till!!
 
Hmm tror jag är med. Fast golvet är inte "sjunkande". Det är stadigt och fint, det bara lutar lite :). Det är ju själva huset som sjunkt ner en bit en gång i tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.