Ska slipa ett fiskbensmönstrat parkettgolv imorgon. Tänkte sedan olja det. Gubben där jag hyr slipen snackade om att man först skulle luta golvet "för att öppna porerna" och sedan olja det.

Är lite skeptisk då jag inte hört talas om denna metod tidigare, hittar inget om det när jag söker på nätet. Finns det olika varianter av lut? Jag vill ju inte ha en vita effekt som blir när man lutar ett furugolv...

Tack för snabba svar!
 
Redigerat:
jag tolkar det som att ingen hört talas om detta tidigare?
 
Jag har aldrig hört talas om att luta ett ekparkettgolv...vet inte riktigt hur det skulle öppna porerna hellre. Visserligen bryter ju lutet ner en del av fibrerna i träet om jag inte minns fel. Men iallafall. Vi hade ett massivt ekparkettgolv i förra huset som vi vlipade och sedan bara oljade 3 gånger. Det blev fantastiskt fint. sammetslyster kan man väl kalla det. Det höll sig snyggt oxå just eftersom det inte blev några tydliga repor i golvet som det lätt blir om man lackar. Jag kan bara rekommendera att olja.
 
Strunta i lutet, eken kommer bara mörkna. Bättre att använda pigmenterad olja om du inte vill ha den naturliga färgen. Det finns inga porer att öppna i ek.
 
nu har jag oljat golvet, jag skippade luten och det blev riktigt fint! noterade dock att det beroende på hur ljuset faller syns en "skarv" mellan var jag slipat med kantslip resp. golvslip, hoppas det försvinner med tiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.