Hej. Provar en ny tråd får vi se om nån vet mer här.
Har ett hus byggt -88 med Bacho Acj o Minimaster.I fjol satte jag in Thermias luft-vatten värmepump Atria 6 kw.Ventilationkillen sätte in ett vattenbatteri i systemet istället för el patron.Tyvärr fungerar inte systemet.Värmen kommer inte ner utan ligger o skräpar i taket..Luftflödet sjönk o vent.killen kliar sig i huvet och fattar inget..Han påstår att pumpen måste leverera fram 55 g till batteriet annars fungerar det inte.Jamen det är ju flytande kondensmedel i en värmepump.Vi körde pumpen på 55 grader i 3 dagar i vintras.Då höll det 19.2 grader inne.Hade nog tänkt mig lite varmare.Har sökt mycke på nätet fått till svar att mitt vattenbatteri o fläkten i Bacho systemet inte är kompatibla.Hoppas detta stämmer för nu har jag hittat ett utbyteaggregat till mitt gamla system där det sitter ett vatt.batteri o fläkt som förhoppningsvis är kompatibla.Nån som vet om detta verkligen fungerar eller är det som vent.killen säger att det inte fungerar om man inte kör 55 på framledning.
Ger snart upp...
Tina
 
Ett vattenbatteri har oftast högre tryckfall (luftsidan) än ett vattenbatteri så kan mycket väl vara så att luftflödet minskat och därmed mindre värme i huset.
Angående temperaturen kan det stämma, en del "luftvärmesystem" blir rejält varma på vintern för att kunna ge värme i huset.
 
Jag kan inget om de specefika fabrikaten du prar om.
Om fläcktrystemet ska fungera helt oförendrat (samma luftflöde som tidigare) så måste Vatten batteriet vara lika varmt som tidigare elvärme var.

Här får du på någe vis jämföra tempraturer (förhoppnings visa via fakta blad)
Om det ska vara lönsamt med värmepump, så ska anläggningen på vinterns kallaste dag inte överskrida 50 grader.

Om ditt nuvarande sustem kräver en varmare tmpratur, så måste justering eller ombyggnad göras på fläcktsidan.

sen måste ju vatten batteriet klara av att leverera rätt Watt vid en låg tempratur, typ 45 grader eller så. (vatten batteriet måste alltså vara regält stort)

Är det första huset firman gör en dån här instalation i?
Dom som tillverkar vatten bateriet borde veta mer om produkten o vad som krävs av övriga systemet.

vad är det för fabrikat på vatten batteriet o vem säljer det?
 
Om du har lägre luft flöde så har du ju sänkt effekten på vattenbatteriet? eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
Riset
  • Laddar…
jag skulle sattsa på nåt i stil med detta. Ett komplett system byggt för att fungera ihopp med varandre, istället för nått ihop plock (har allt från en levrantör, så kan ingen levrantör skylla på att det är den andras grejor som strular)

http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/ALIG%20VB250L.pdf

Det framgår dock inte vilken framlednings tempratur som krävs vid nån viss effekt?
 
Hej o tack för era svar.Det system jag tittat på är en komplett utbytes modul gjord för konvertering till värmepump.Bara rycka ner de gamla o upp med det nya...Frågan är bara om det verkligen är så enkelt.Alla Thermias pumpar har flytande kondensering.Jobbar själv där men kan inte allt det tekniska.Tycker ju att det är dåligt från både ventilations killen o installatörens sida.Ett rejält fiasko som ingen vill ta i.Verka ju så enkelt att konvertera till vattenburet med vatt.batteri.Fick aldrig nån spec på batteriet fast jag bad om det flera gånger.Första gången vi fråga vent.killen vad batteriet behövde i framledning sa han 37 grader.När inte det funka så säger han att han sagt 55 hela tiden.Den nuvarande fläkten ska oxå köras på högsta hastighet så fort det blir lite kallt ute...Tinnitusvarning...Sa han inte heller från början.Det är samma vent.kille som satte in systemet -88 så han borde veta.Han har oxå en värmepump själv och borde veta att det inte går att köra sädana temperaturer konstant på en värmepump.Det är den inte byggd för.
Hör gärna av er igen.Kanske går det att finna en lösning.
Mvh Tina
 
Det är på den länken du skickat som jag hittat utbytes modulen på.Prata med dem idag.De visste inte så mycket om Thermias pumpar tyvärr.Han trodde inte de skulle vara några problem men det törs jag inte lita på.Denna gång måste jag veta.
T
 
Har du nån koll på vilken tempratur på luften som krävdes när du körde eluppvärmt?
Arbetade systemet då mer en fast luft tempratur (typ 55 grader) & sen reglera med fläckthastighet? eller hur fungerade systemet från början.
Jag har alltid trot att man jobbade med variabel luft tempratur & fast fläckthastighet.

Ju mindre vatten batteri man har, ju högre tampratur krävs för att få luften till en viss tempratur. Genom att sätta in ett större batteri kan man få samma luft tempratur men med kallare vatten (nånstanns finns alltid en brytgräns, där större batteri inte gör nån nytta)
Men har man hög lufthastighet så hinner inte lufen bli varm när den paserar ett litet batteri.
 
Jag kan inte nån specefikt om Just termias pumpar, man jag är övertygad om att den går att köra mad fast kondensering = mot en frutbestämd fast tempratur, men det ger sämre verkningsgrad (så det vlil du undvika)
 
Vet inte vilken temp elbatteriet körde förut.Antagligen en fast temp.Fläkten styrdes automatiskt precis som du skriver.Kommer ihåg att den dura igång rätt rejält när det var kallt ute.Men att köra min pump mot fast kondensering de tror jag inte går.Svårt det där med batterier.Det som vent.killen satte in först var ett 2-radigt,det som sitter i är ett 6-radigt.Funkar lite bättre nu men inte bra.Frågan är ju detta med låg o hög tempade batterier.Kan inte sätta in speciellt mycket större då det inte finns utrymme i trumman.Det som sitter i utbytesmod är 6 radigt.
T
 
Det som har hänt är ju helt enkelt att ditt vattenbatteri inte kan leverera tillräckligt med energi. Det är för litet, lösningen är att sätta in några fläktkonvektorer på lämpliga ställen då får du samtidigt lite snurr på värmen/luften i huset.
 
De e ju alltid en lösning men det var det ingen som sa något om när vi fick pumpen installerad.Räcker nog inte med ett par då grundvärmen är väldigt låg,typ 18 grader om jag stänger dörrarna till rummen där jag satt in konvektorelement.De sitter i förråd och i ett sovrum där vi förut hade elelement då de ligger i gamla garaget som vi bygde om för många år den.
Så till den stora frågan ; vem ska betala den fördyrningen det vad det än blir kommer att bli.Jag har ju redan betalat pump och installering.Ska jag behöva betala något som hantverkarna inte klara av...
Jag är ensamstående med 3 ungdommar så det blir inte lätt men vi måste ju ha värme,specielt om det blir lika kallt som förra vintern..
Tina
 
inta ska man kring gå problemet genom att komplitera med andra värmekällor.

Om det nu är så att batteriet inte har de effekt siffror som krävs för att värma ditt hus med lågtemp system, så måste man paralellkommpa flera baterier (bygga om trumman så dom får plats) eller satsa på annat fabrikat, typ det i länken, men även där käns ju batteriet litet, om det nu ska värma ett helt hus !
huset drar ju 8-9kW på vintern & det ska betteriet klara med max 50 gradit vatten.
 
När det gäller din pump, så kan jag den inte (kan min Nibe rätt bra därimot)
jag tror du har nån inställning i pumpen där du kan "spärra" den att inte ge för hög tempratur (andvänds vid golvvärme)
På samma sätt kan du säkert i en annan meny, tala om för pumen att den ska hålla en viss grund värme (alltid starta när vaten tempen blir under en viss tempratur, denna meny ska du andvända om du vill köra fast kondensering. vrid upp tempraturen till 45 graded, så den alltid startar är vatten tempen sjunker under 45 grader.
Men om du kör fast kondensering så måste du värma upp en akumulator, det blir inte bra att köra fast kondensering med bara vatten batteriet är inkopplat. (blir tok många start/stopp då)
 
Jodå de finns ett ställe att ange om man kör mot element eller golv värme.Har för mig att man kör lägre värme kurvor mot golv värme.Kan oxå tala om för den att inte gå under en viss given temperatur sk. mintemp.Har en skrotad varm vatten beredare på 180 l som pumpen kör mot.Detta för att det var för lite vatten i systemet att jobba med.Förstår ändå inte hur man kan köra fast kond när det är flytande.Menar du att du styr pumpen att alltid köra hög temperatur hela tiden? Förra vintern körde vi 55 grader vilket är nästan max vad pumpen klarar i 3 dagar.Då hade jag 19.2 inne...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.