Jag håller på och inreder ett hobbyrum i min lada, som jag isolerar med glasull utan plast. Det jag undrar över är om jag behöver luftspalt inåt i väggen, alltså mellan gips/osb och isoleringen (det ska även sitta vindpapp däremellan) eller om detta är överkurs?

Min andra fundering är om det är dumt att stoppa i för mycket isolering i väggarna när man inte har plast (utrymmet kan komma att stå ouppvärmt ibland)? Då det är en gammal lada med bärande stolpar här och var i ytterväggarna och en massa strävor emellan dom så blir det enklaste att regla upp en ny regelstomme innanför den gamla ytterväggen för isoleringen och för att bäre upp reglar för innertaket.
Nästa skede blir att byta ytterpanelen på väggarna och då kommer jag åt att stoppa i mer isolering i den ursprungliga stommen och slutligen vindpapp och ny panel.
Det inre lagret med isolering blir 145 mm, sen utanför det finns det plats för 145 mm till, alltså 290mm totalt. Kan detta vara dåligt ur fuktsynpunkt eller spelar det ingen roll?
 
Jag kan inte se någon fara ur fuktsynpunkt med mycket isolering.... Faran inträder om du börjar ha fuktskapande aktiviteter i din lada (typ ångbastu :) ) eftersom du inte har ångtätt skikt innanför glasullen.
Luftspalten inåt skulle vara nyttig när du vill skruva och spika i innerväggen, eftersom du då inte pajar plasten, i övrigt ser jag ingen nytta med luftspalt inåt.
 
då kan jag skippa luftspalten inåt då jag inte ska ha nån plast jag kan göra hål i... :)
 
Du säger uppvärmd ibland ! Skall det vara verkstad eller vilken aktivitet kommer det att vara?
I väggen (på vintern) möts varm och kall luft ,den kalla luften kommer att kondensera ut sin luftfuktighet (om än liten) mot den varma luften i isoleringen.Det omvända sker också,den varma fuktiga luften kondenserar mot den kalla luften i isoleringen.
Beroende på vilken aktivitet som sker i lokalen är luftfuktigheten olika.
Därav andvändandet av diffusions tät plast.
Andvänd plast ,dumt att sjangsa.
 
Det ska vara ett hobbyrum för lite snickeri och liknande.

Eftersom rummet inte ska vara uppvärmt hela tiden och det inte kommer vara någon fuktalstrande verksamhet där tror jag snarare att det är dumt att chansa med att använda plast.
De flesta avråder från plast i utrymen som inte kommer vara konstant uppvärmda.
 
Om jag nu skulle få för mig att ändra uppvärmningen när bygger pannrum bredvid och alltid ha det uppvärmt, ska jag fortfarande köra utan plast då?

Börjar luta åt att skita i glasullen och köra på gammalt beprövat kutterspån, då vet man att det går bra... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.