Har lite funderingar angående vårat badrum. Är nu tyvärr färdigt, men jag kan inte sluta tänka på en av väggarna. Satte 120x45 reglar mot de gamla timmerväggarna för att få plats med avlopp osv från andra våning. Sen blev jag tillsagd av en snickare att jag inte skulle ha mer än 45mm isolering i väggen. Så det blev ju 75mm luftspalt mellan isolering å våtrumsgipsen. Kan detta vara dumt på något sätt? Tack på förhand.....
 
Jag kan inte se att det skulle vara dumt på något sätt, förutom att du satt onödigt tjocka reglar.

Det är ju luften som isolerar, och inte isoleringen egentligen, problemet är att för att luften skall isolera så skall den vara stillastående och det är där som isoleringen kommer in, den håller luften stilla (i princip). Om du har en 75 mm luftspalt så kommer den luften att cirkulera runt, varm luft stiger och kall luft sjunker. Därför så kommer du inte få lika bra isoleringförmåga som om du lagt in isolering där.

Anledningen till att snickaren sa att du bara skulle ha 45mm isolering är nog för att du inte skulle kyla ner dina timmerväggar för mycket, om du hade satt 120 mm isolering så hade, antagligen, du isolerat så mycket att dina timmerväggar inte hade kunnat torka upp tillräckligt mycket med hjälp av värmen innefrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.