Efter att ha läst på detta förträffliga forum så kan jag ändå inte komma till någon lösning på mitt problem.
Har en 2,5 plans villa ned snedtak och kryputrymmen på sidorna och när jag kollade så var det iskristaller under råsponten och luftspalten saknade board mot isoleringen. Taket byttes 2010 . kan man bara trä upp en board och på så sätt skapa en bättre luftspalt? Eller är det okej dom det är?
 
Lyfter denna fråga igen.
Taket byttes 2010 och då sattes även råsponten under nya plåttaket.
Har nu sett att det isar under råsponten i kallvinden på sidorna.
Mest i facken mot gavlarna.
Kan det blivit för tätt när nya taket monterades?
Huset hade ingen råsponten förr utan bara board under.
 
Finns en stor risk att när ni satte spont så ändrade ni ventilationsförhållandet på vinden.
Därför kan inte fukten ventileras bort som den gjorde innan. Det är lite knepigt när man bygger/lägger om taket.
Ska snart lägga om mitt tak och har också masonit istället för spont. Är inte så glad i det men vill inte förändra en fungerande vind.
 
Hur kan man åtgärda det då? Räcker stora ventiler på gavlarna under nock? Eller mäster man ventilera kryputrymmet på sidorna med?
 
Antar att du menar takfot när du skriver kryputrymme. Ja den bör vara ventilerad. Det kan du söka på takfotsventilation.
Det är lite knepigt med ventilera vinden för: har du fukt från boytan som kommer upp på vinden måste den ventileras bort innan den når sin daggpunkt. (När den övergår till vattendroppar).
För dålig ventilation så stannar fukten på vinden. För mycket så när det är kallt ute så kyler det ner vinden så daggpunkten ligger i isoleringen istället. En vanlig lösning förr var att man hade dålig isolering mot vinden så den blev uppvärmd. Då flyttades daggpunkten närmare och oftast utanför ventilerna i gavlarna.
Det är en hel vetenskap med vind och ventilation
 
Har en 2,5 planare så jag har 2 smala utrymmen på sidorna på ca 2,5 meter brett.
Och där inne kan man se att det isar på facken närmst gavlarna. Tror huset blev tätare med råspont istället för board då det var öppet ut mellan spikreglarna förrut. Frågan är hun man kan göra åt det
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.