Tänkte installera en LV-pump i krypgrunden, isolera mot mark samt ytterväggar på grunden och sätta igen vent öppningarna.Bjälklags isolering tas bort, min tanke är att få "golvärme" samt spara en slant på elen till värmepanna(vattenburet i radiator).

Nån som vart inne på samma ide´? nåt fel i min tankegång? tacksam för respons!
 
Det är en utmärk ide.
I vår lokaltidning tror jag att det var jag läste om en gubbe som forskat på denna lösning i många år och kommit fram till att det var det bästa sättet att undvika sjuka hus.
I hans lösning så innebar det att han drog upp ventilationen via golvsocklarna från krypgrunden och fick på så vis både tilluft och värme i huset.
Lycka till och håll oss uppdaterade om resultatet.
 
Hur ska du göra på sommarhalvåret? Öppna ventilationsöppningarna eller köra pumpen på avfuktningsläge?
 
Jag förstår inte hur du tänker. Skall du ha kylaggregatet eller värmeaggregatet i grunden? Låter som ett dyrt värmeelement. Och omvänt en dyr avfuktare.
 
Min tanke är att undvika fukt i grunden samt samtidigt få "golvärme", i o med detta så är min teori att jag kan strypa ned värmen i radiatorerna och gå +/- 0 i värme kostnad.
 
Intressant idé, som sagts. Vore kul om du kunde dokumentera lite kring hur du går tillväga...

Har du tänkt att ta bort allt vad golvisolering heter? Eller ska du kanalisera in varmluften, eller vad?
 
Dr._SiC skrev:
Eftersom han sätter igen ventilerna kommer ingen fuktig sommarluft in och det är bara att fortsätta köra med pumpen (om det behövs), det kommer vara kruttort där inne året runt.
Jo det är väl kanske sant att det räcker att köra värmen, men det låter lite onödigt att hålla på och värma upp grunden på sommaren.
 
hur gick det för dig i detta ärende? Har själv tänkt på samma sak och hittade denna gamla tråd. Vore kul att höra hur det har gått för dig om du gjorde denna installation.
 
  • Gilla
Micke_nyfiken
  • Laddar…
precis några färska kommentarer?
 
Har själv funderat över detta. Det borde ju vara ett mer effektivt sätt att få golvvärme. Vi har för närvarande elektrisk golvvärme som min bättre hälft oftast vill ha påslagen pga kalla dragiga golv. Men om man istället isolerar krypgrunden så den blir helt lufttätt och sen installerar en llvp med utblåset inuti grunden vars termostat styrs inomhus så borde man ju få en lägre förbrukning än om man kör golvärmen med nuvarande elslingor. På sommaren ställer man om llvp så att den går i avfuktningsläge och håller grunden torr.
 
  • Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
E Einh skrev:
Har själv funderat över detta. Det borde ju vara ett mer effektivt sätt att få golvvärme. Vi har för närvarande elektrisk golvvärme som min bättre hälft oftast vill ha påslagen pga kalla dragiga golv. Men om man istället isolerar krypgrunden så den blir helt lufttätt och sen installerar en llvp med utblåset inuti grunden vars termostat styrs inomhus så borde man ju få en lägre förbrukning än om man kör golvärmen med nuvarande elslingor. På sommaren ställer man om llvp så att den går i avfuktningsläge och håller grunden torr.
Finns mycket som kan "gå fel" med liknande lösning, & då är det nog bättre att montera luftvärmepumpen som "vanligt", och sedan med rörfläkt och spirorör trycka ned varmluft till grunden.

MEN du måste göra så att grunden blir tätast möjligt emot marken först, och även isolera med ex vis markisolering & ha konstant kontroll på fuktkvot.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.