Hej på er!

Köpte enplanshus med källare och i Novermber förra året.
Har sedan två-tre månader haft avfuktare i källaren.
Har provat att stänga av och sätta på avfuktaren vid olika väderlekar. Diffen är 5-10% längre luftfuktighet. Det kan vara ner till 45% och upp till 67%.
Avfuktaren är "upp till 235 m2" och källaren är på 72 m2 med självdrag.

Vi tänkte sälja avfuktaren och slänga in en Luft/luftvärmepump i källaren för att få bättre avfuktning och få värme i källaren på köpet.
Är det lönt?
Källaren är idag ouppvärmd eftersom kokspannan med tillhörande vattenburet system inte används. Finns framtida planer på att installera en luft/vatten på systemet.
Dräneringen är från 1952 när huset byggdes.

MVH
 
Dränera och kör vanliga el-radiatorer till den dagen ni byter till vattenburet system om det inte är långt borta.
 
Dränera nu och i närframtiden är inte aktuellt, med tanke på dagens huspriser och vad man får ge.
Dessutom är källaren i väldigt gott skick för att dräneringen (högst troligt) inte funkar.
"8 av 10 hus _med_ färsk dränering ser ut såhär" sa Anticimex snubben som besiktigade huset före köp.
Värme i hela huset är högre prio.
Så frågan kvarstår om man kan avfukta och värma upp källaren på ett tillfredställande sätt med luft/luft?
 
Claes Sörmland
Tänker du bara värma källaren med luftvärmepumpen? Ventilation krävs också för att transportera bort fukten. Avfuktare är så sätt billigare, den fungerar ju även med pluggad ventilation.
 
Luft/luft pump idén föddes för de har större kapacitet därav bättre avfuktning och vi får värme i källaren på köpet.
Jag har självdrag i huset och luft/luften har ett dräneringsrör för att leda bort vattnet han tar ur luften. Så är det på de luft/luft jag har sett hittils...
 
Claes Sörmland
Det blir bara kondensvatten när värmepumpen används för att kyla luften. Så ingen avfuktning under eldningssäsongen. Är källaren sval även på sommaren så kyler man den ju inte ens då.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Tack för ditt svar, Cleas Sörmland.
Men hur ska jag då tolka följande text som står i manualen för min Mitsubishi MSZ-FD25VA
"DRY-läge:
Avfukta ditt rum. Eventuellt kyls rummet ner en aning. Temperaturen kan inte ställas in under DRY-läget."

Det gör inget om det är 16 grader i min källare året om, bara det är runt 50% luftfuktighet...
 
Vi har en MB pump i vår källare, våra sovrum ligger där nere och vi håller ca 22 grader året om.
Vi har provat avfuktningsläget någon enstaka gång, det är som Claes säger i princip samma funktion som att köra AC läget.
Blir kallt och något torrare.
Vi vill att fuktigheten ska ligga som max på 50%, för att klara det kompletterar vi värmepumpen med en avfuktare de fuktigaste sommarmånaderna.
 
  • Gilla
Tardetsen
  • Laddar…
Claes Sörmland
DRY-läget på MB är som en AC-light. Har en FH35 så jag har kört det på sommaren ibland.
 
Ni kommer ha störst behov av avfuktning på sommaren. Frågan är om ni vill ha värme i källaren då eller om det är bättre med avfuktare?
 
Torr källare är prion på sommaren. Planen är inte att bo i källaren, men vi vill ha organiska material i källaren.
Fast vi vill slippa den för höga ljudnivå vi har idag från vår avfuktare "upp till 235 m2"... Han flåsar på ordäntligt nämligen.
 
Hur löste det sig? Jag funderar på att tillföra värme på sommaren i vår källare då vi inte eldar under sommartid i vedpannan.
 
K kribban skrev:
Hur löste det sig? Jag funderar på att tillföra värme på sommaren i vår källare då vi inte eldar under sommartid i vedpannan.
Köpte luft/vatten värmesystem till huset.
Köpte två fläktkonvektorer i källaren, kopplade på dessa till värmesystemet och de blåser så torr och fin luft i källaren.
Har mellan 20 och 25% luftfuktighet under eldningssäsong.
Under sommarhalvåret håller fläktarna hyffsat torrt, men avfuktaren hjälper till på traven.
 
  • Gilla
Husbyggaren2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.