Hej.
Har gammalt hus, tunna väggar isolerad med kutterspån. Troligt då allt ihopsjunket och tomt översta metern 😀
Ytterpanel är slut och behöver bytas. Troligt kommer allt spån då falla ut då luftspalt och asfaboard inte existerar. Är innervägg av tretex, kutterspån följt av ytterpanel:)

Tänker att jag byter isolering i samma veva. Däremot så vore det fantastiskt att slippa demontera innerväggar.. och då byta allt från utsidan. Tänker jag kan använda träfiberisolering men då kommer jag till ångbroms..

En ide var att sätta en list i stående läkt på existerande regel närmst in mot innervägg och montera ångbroms mot denna. Får då ca 45mm in mot innervägg och ångbroms följt av övrigt isolering.

Det som då blir fallet att existerande stående träregel blir utan ångbroms.. funderar på då att sätta ångbroms mellan de stående reglarna och tejpa skarvar. Isoleringen blir skyddad men kan det bli bekymmer med träregel.

Försökte göra en skiss som kanske kan vara lite förtydligande

Ha en fin dag.
 
  • Handritad skiss av vägguppbyggnad med isolering, ångbroms och reglar i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Hur mycket isolering?
 
surris surris skrev:
Hur mycket isolering?
Hej.
Tack för ditt svar. Gräver lite i kutterspån och tidningspapper som idag är isoleringen. Befintlig djup är ~140-150mm. Planen är att lägga på en 45X45 utvändigt för ytterligare isolering följt av ytterpanel (luftspalt osv). Så om inte innervägg ska plockas ned landar vi på en total isolering om 200mm då troligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.