I det hus vi har köpt nu är det otroligt lyhört. Det är inte trevligt då alla ljud från t.ex. toarummen hörs ut i hela huset.

Så här är väggarna konstruerade: Bärande väggar 13 mm gips-95x45 reglar-13 mm gips. Övriga väggar lika men med 45x45 reglar. C600.

Eftersom alla rum skall tapetseras om tänkte jag försöka förbättra ljudisoleringen innan. I tidigare inlägg i olika trådar kan man se att dubbla gisps kanske gör susen men att reglar kan ställa till det. Kan lösningen vara i mitt fall att hel enkelt limma en eller två 13 mm gipsskivor på väggen före tapetseringen.
 
Frågan är väl om det räcker? Risken är att den resonanslådasom var innan, inte försvinner av ett ytterligare lager gips.
 
Mitt badrum på 3,2 Kvm, med stående träbrädor i väggarna. När jag renoverade om den så satte jag dubbel gips (som skruvades & limades).
Det blev mycket tystare.!
Lika så har jag satt upp ett lager gips i sovrummen & även där har ljudnivån sjunkit ganska bra.
Okej det är inte knäppt tyst i badrummet, men nu hör man iallfall inte att någon står och borstar tänderna där inne eller gör no2.
Spolar man så hörs det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.