Bor i ett trähus från 44 med kutterspån i väggarna och det är väl lite överdrivet lyhört.

Vad materialet kostar spelar inte så stor utan jag är ute efter det bästa i ljudisolering och tar tacksamt emot förslag.

Min plan just nu:
Tänkte öppna väggen på ena sidan och byta ut kutterspån mot något bättre och sedan dra igen med 13mm gips som sedan tapetseras med 4mm bitumen/asfalt matta. Detta borde vara bra för att addera lite vikt. Brukar ju göra underverk i allt ifrån datorlådor till bilar men jag har inte hört så mycket om det i husbyggen.

Sedan tänkte jag 10 mm luft och sedan 60mm stålstomme med EPDM eller polyeten runt om. Isolering och sedan 12 osb + 13 mm gips.

Akustisk tätmassa mellan gips och övriga byggnadsdelar.


Några frågor:
Lönar det sig med 13mm gips mitt i väggen?
Någon som har erfarenheter av asfaltmatta som ljudisolering i hus?
Stenull/Glasull eller något annat fint som isolering. Isover Piano verkar kanske ok?
EPDM eller polyeten under alla stålskenor?
Andra förslag?

/Per
 
Är det inneväggar du pratar om?
Luftspalten emellan? Ska man spela basket mot väggen eller bor det en trummis i rummet? Risken är väl att ljudet går genom golv och tak ändå.

Vad är det för fel på att öppna väggen, ta bort kutterspån (antagligen 70 eller?), Regla upp 70 till och sen in med glasull 145. På med gipsskivor. Jag kan inte tänka mig att bitumen skulle hjälpa till. Dessutom måste du se till att det inte skapar andra problem eftersom du får en fuktspärr i väggen med din asfaltmatta. Låter som man komplicerar till läget lite.
 
Bitumen uppfyller knappast de brandkrav som finns på väggmaterial i flerfamiljshus. Är det en vägg till grannens lägenhet så måste du uppfylla EI60 (isolerande och röktätt i 60 min). Dessutom (för alla väggytor) ska ytan vara klassad i lägst D-s2,d0 vilket innebär "inte allt för snabb brandspridning", måttlig rökutveckling och ej droppande. Tror att bitumen som är en oljebaserad produkt faller pladask på samtliga, dock utan att ha sett något test.

Jag skulle byta ut befintlig isolering till glas eller stenull, samt regla ut ytterligare, men med förskjutna reglar så att det inte kan finnas några stomljud.

Ska man vara riktigt noggrann ska du uppfylla grundkraven med den vanliga väggen
(isolering + gips) och sedan ställa en ren ljudvägg innanför med luftspalt, utan gips. Den består då bara av reglar isolering och ett spännt tyg över detta. Bäst blir det också om du väljer en "tung isolering" samt bygger väggen som en stående fjällpanel.

Hur du än vrider och vänder på det är det ett problem med stomljud om du har lågfrekventa ljud att ta hand om.

Är det du eller din granne som skapar oljud?
 
Jo jag var lite rädd att det fanns någon anledning till att man inte fick ha bitumen.

Så det verkar som det blir så här:
River ut på ena sidan och byter ut mot glasull och drar igen med 13mm gips. Vet ej hur tjock väggen är nu men 70 är väl rimligt.
Sedan 10-20mm luft och 60mm stålstomme med förskjutna reglar. OSB plus Gips förskjutna ovanpå detta.
Bifogar en bild.

Vi är säkert rätt duktiga bägge två på att skapa oljud med tanke på hur lyhört det är. Grannen är nog ”värre” men bygget kommer nog att utföras på hans sida också.

Tack för svaren.
/Per
 
  • vagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker det inte (och blir billigare) med tre lager 13mm gips omlott?
 
Känns som man måste bryta av med en luftspalt och nya reglar för att undvika stomljud osv som annars fortplantar sig rakt igenom reglarna.
/Per
 
nån som vet hur stor luftspalten måste vara som minimum?
 
Det räcker att den är så stor så att reglarna aldrig någonsin tjångar i varandra.

Har byggt dubbelregelstommar hemma på övervåningen med träeglar och då blev luftspalten 30mm. Att detta är ett praktiskt mått kommer du märka när du ska väljer virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.