Det finns massa trådar om att ljudisolera för musik, replokaler, hemmabio, men inte en enda om att ljudisolera ett rum för sex. Spelar det kanske ingen roll vad man ljudisolerar för och man vill inte erkänna varför man egentligen frågar?

Jag kan inget om ljudisolering i nuläget - så snälla ge mig era bästa länkar, tips och hänvisningar till andra bra trådar på temat. Jag tror dock att största frågan jag har är: Är det någon skillnad om man ska isolera för sex? Vi pratar om att ljudisolera ett sovrum - är det mer noga eller mindre noga än t.ex. för en replokal?

Rum i rum är väl bästa sättet att ljudisolera har jag förstått, men om rummet är ganska ljudisolerande redan - kan man öka det ännu mer utan att ändra om konstruktionen? Vad har olika ljudisolerande paneler, plattor och mattor för funktion i praktiken?

Idag har vi ett källarsovrum med en tung brandklassad och ljudisolerad dörr och är man högljud där så hörs det inte alls till våningen över. Vi ska dock flytta och börjar fundera på hur vi ska tänka när vi tittar på hus. Jag vill också få en uppfattning gällande hur mycket arbete det skulle krävas för att få till en någorlunda ljudtät rum. Ni som har ljudisolerat ett rum av olika anledningar och gjort det själva - vad har det landat på kostnadsmässigt?

Tack på förhand för all kunskap ni kan dela!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Boan och 6 till
  • Laddar…
Jag tror det kan vara en viss skillnad ifall det finns risk att det kommer bankas i väggar, golv och tack.
Gälla stämmor i falsett är ju något liknade dagens hårdrock så detta bör finnas åtgärder för.

Handlar det om många personer så bör det väl vara jämförbart med att nadet har en publik.

Källare sägs väl vara populärt för ändamålet.
 
  • Gilla
  • Haha
Öjje6 och 3 till
  • Laddar…
Tunga väggar, dörrar och inga genomföringar är standard om man vill bättra på dämpning.
Som du var inne på delade väggar osv alla såna lösningar kostar och i gammalt hus medför rätt mycket jobb.
En enkel sak man kan göra istort sett utan kostnad är ju lite ljud utanför rummet om det är i eget hus så inga grannar i höjd eller längsled.
Sätt musik på en radio, stereo eller tv utanför så överröstar det ljudet det lilla som sipprar ut.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ljud är ljud, det spelar ingen roll var det kommer ifrån. Allt handlar om nivåerna på det hela. Sen kan ju olika rum och byggnader ha olika förutsättningar från start.
 
A Argastesnickaren skrev:
Tunga väggar, dörrar och inga genomföringar är standard om man vill bättra på dämpning.
Som du var inne på delade väggar osv alla såna lösningar kostar och i gammalt hus medför rätt mycket jobb.
En enkel sak man kan göra istort sett utan kostnad är ju lite ljud utanför rummet om det är i eget hus så inga grannar i höjd eller längsled.
Sätt musik på en radio, stereo eller tv utanför så överröstar det ljudet det lilla som sipprar ut.
Grannar är jag inte så brydd om och tror inte det hörs så långt om man nu inte har fönstret öppet.

Behovet har alltid varit aktuellt, men extra aktuell efter att barnen frågade en morgon om pappa gjort illa mamma inatt, för de tyckte de hörde mamma skrika. Då har vi ändå alltid väntat på att barnen somnat, men ja…. problemet blir väl inte mindre med att barnen blir äldre. Musik vid dörren är något vi redan har - för då kan man skylla på en skrikig låt och slå på någon låt med massa falsett till barnen.
 
  • Gilla
  • Haha
Ruffeboy och 7 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ljud är ljud, det spelar ingen roll var det kommer ifrån. Allt handlar om nivåerna på det hela. Sen kan ju olika rum och byggnader ha olika förutsättningar från start.
Ja, och om det är fysisk kontakt med väggen/sängen m.m. som dunkar i väggen, höga eller låga frekvenser
 

Bästa svaret

Så problemställningen är fristående villa där ljud från föräldrarnas sovrum inte skall höras av barnen?

Det finns väl två aspekter, det första är rena mekaniska vibrationer av låg frekvens från sängen men desto större energi. Och högfrekventa ljud från röster av lägre energi.

Något som skall vara effektiv ljudisolering är "green glue noiseproofing sealant" som läggs mellan gipsskivor. För maximal effekt bör man nog använda tunna gipsskivor och många lager. Samt iaf minst en riktigt tjock gipsskiva.

Utöver detta kan man använda motorhuvsisolering som består av små bollar av syntetmaterial (polyuretan/latex?) likt en madrass söndersmulad och ihoplimmad av olika densitet. Denna bör dock ligga mellan två hårda ytor för maximal effektivitet. Vill man förbättra isoleringen ytterliggare så klär man innerväggarna med det och täcker över dessa med någon luftspärr då de har en viss doft samt tyg för det estetiska.
Alternativt köp billiga skumgummimadrasser som skärs upp till tunnare lager.
(Biltema: Ljuddämpningsplatta, 1000 x 500 x 10 mm 130 SEK, abceurosoft.se: BE100)

Poängen är att tvinga ljudet genom lager av hårda-mjuka-hårda-mjuka lager tills energin är borta. Samt ojämnheter så att energin tappar fokus.

För lågfrekventa mekaniska vibrationer så bygg rummet som en fristående ram av trä. Låt den sedan vila undertill på fjädrar eller gummimassor utan kontakt annorstädes såsom man skyddar hus i Kalifornien mot markrörelser.
(biltema.se: Gummiduk 500 x 1000 x 6 mm 250 SEK, biltema.se: Spiralfjäder för bil 350 SEK)

Så gummi/fjäder som en träkonstruktion med reglar vilar på. I denna sätts golv, väggar och tak som dämpar. Därefter luftspalt runtom.

Ett rum i tungt material som betong fungerar också om man får bukt med ekot invändligt.

Vill man göra det billigt kanske man kan ersätta gipsskivor med OSB eller formskiva. Köra gamla textiler i en stor mixer och sedan röra ihop med klister eller skum som hälls ut mellan skivorna. Använda begagnade skumgummimadrasser i väggarna, Plocka delar på bilskrot som gummi, fjädrar mm. Undvik dock däck eftersom de är proppfulla med giftiga PAH föroreningar.
 
  • Gilla
Durandal och 2 till
  • Laddar…
Nissens
L Lexii skrev:
Det finns massa trådar om att ljudisolera för musik, replokaler, hemmabio, men inte en enda om att ljudisolera ett rum för sex. Spelar det kanske ingen roll vad man ljudisolerar för och man vill inte erkänna varför man egentligen frågar?

Jag kan inget om ljudisolering i nuläget - så snälla ge mig era bästa länkar, tips och hänvisningar till andra bra trådar på temat. Jag tror dock att största frågan jag har är: Är det någon skillnad om man ska isolera för sex? Vi pratar om att ljudisolera ett sovrum - är det mer noga eller mindre noga än t.ex. för en replokal?

Rum i rum är väl bästa sättet att ljudisolera har jag förstått, men om rummet är ganska ljudisolerande redan - kan man öka det ännu mer utan att ändra om konstruktionen? Vad har olika ljudisolerande paneler, plattor och mattor för funktion i praktiken?

Idag har vi ett källarsovrum med en tung brandklassad och ljudisolerad dörr och är man högljud där så hörs det inte alls till våningen över. Vi ska dock flytta och börjar fundera på hur vi ska tänka när vi tittar på hus. Jag vill också få en uppfattning gällande hur mycket arbete det skulle krävas för att få till en någorlunda ljudtät rum. Ni som har ljudisolerat ett rum av olika anledningar och gjort det själva - vad har det landat på kostnadsmässigt?

Tack på förhand för all kunskap ni kan dela!
Finns knappast någon anledning att isolera för sex. Vanligtvis har man vett att hålla en låg ljudnivå när det behövs. Såvida man man inte måste kasta runt sin partner i väggarna…

När man ljudisolerar sovrum är det ju för att någon kanske är lättstörd när man skall sova…

Du kan säkert få veta hur mycket ljudisolerande skivor o plattot etc isolerar av säljaren.
 
Nissens Nissens skrev:
Finns knappast någon anledning att isolera för sex. Vanligtvis har man vett att hålla en låg ljudnivå när det behövs.
Kan man lösa ett problem så gör man väl det?
Man ska kunna använda rum fullt ut så sovrum där man inte kan vara ljudlig är som badrum som inte tål vatten. Eller kök där man inte kan tillaga mat.
 
  • Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Nissens
spikplanka spikplanka skrev:
Kan man lösa ett problem så gör man väl det?
Man ska kunna använda rum fullt ut så sovrum där man inte kan vara ljudlig är som badrum som inte tål vatten. Eller kök där man inte kan tillaga mat.
Så du menar att man inte kan ha sex i ett sovrum om det inte är ordentligt ljudisolerat? Så är det absolut inte. Tvärtom.

TS får väl säga till frun att hon inte behöver skrika så att hon väcker barnen helt enkelt. Det är betydligt enklare än att bygga om huset…

Jag tänker inte dra några sexhistorier här, men mina erfarenheter är att många mycket bra upplevelser har krävt att vi varit väldigt tysta av olika skäl. 😉
 
Redigerat:
  • Haha
hoffmaister91 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så du menar att man inte kan ha sex i ett sovrum om det inte är ordentligt ljudisolerat?
För denna familj är det uppenbart begränsande utan ljudisolering.
Och finns ingen anledning att låta bli att lösa det om man kan och vill lösa det.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Nissens
spikplanka spikplanka skrev:
För denna familj är det uppenbart begränsande utan ljudisolering.
Och finns ingen anledning att låta bli att lösa det om man kan och vill lösa det.
Precis, och den enklaste lösningen är ju att frun inte skriker. Menar du att det finns fler problem?
 
Nissens Nissens skrev:
TS får väl säga till frun att hon inte behöver skrika
Jag uppfattar det som att TS är frun
 
Nissens Nissens skrev:
Precis, och den enklaste lösningen är ju att frun inte skriker. Menar du att det finns fler problem?
Nästa problem är mannens skrik. Sedan kan det finnas andra ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.