Stör mig nåt bedrövligt på surrandet från flvp'n.
Tänkte klä toppen på pannan med alu-dämpmatta och sen klä täckhuven ovanför med en 50mm dämpmatta runt om i huven. En sån med pyramider ni vet.
Nu till min fråga, är det till nån nackdel att göra detta, den blir väl inte direkt varm på toppen väl?
Hur gjorde ni?
 
Om det är resonanser i plåtskalet du stör dig på hjälper tyvärr inte lätta skumplastabsorbenter.
Det enklaste du kan göra är att klä insidan av plåten med tex. självhäftande bitumenmatta och sedan montera mineralullskiva i de luftspalter där montage medges.
Kolla även så att apparaten är fritt uppställd på avvibrerande underlag och att inga stumma kopplingar leder vibrationer vidare till vägg tex.
 
Min nibe f750 brummar rätt mycket också. dock har jag en annan lösning, nämligen ljudisolera det rum den står i.

Tänker då på dubbelgips, och extra isolering med luftspalt emellan.
 
Ta reda på vid vilka frekvenser ljudet fortplantas ut ur det rum som VP:n står i och blockera dessa i pumpens mjukvara. Efter att jag gjorde detta hör jag aldrig pumpen någon annanstans i huset än i tvättstugan där pumpen står.
 
Hur blockerar du frekvenserna, vilken meny?
 
Med reservation för mitt dåliga minne, Servicemenyn , leta efter Spärrband, där ställer du in vilka frekvenser du inte vill tillåta att kompressorn kör i, du kan ställa 2 olika band med max 5steg per band. Hittar du inte alternativet så se till att uppdatera till senaste mjukvaran.
 
hur hittar jag vilka frekvenser som sprider ljudet?... en app kanske ;-)
 
nikasp
Nu blev jag nyfiken också. Fick du någonsin svar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.