I färd med ombyggnation i kök. Vi målar med äggoljetempera på väggar och i tak (väldans gó färg) och linoljefärg på foder och socklar.

Tanken var att även måla köksluckorna med linoljan men vi har börjat vackla. En kollega till frugan hade gjort det och det hade blivit fläckigt och eländigt vid användning sen. Det kan ju vara så att de var för snabbt på med slitaget innan det härdat ordentligt, men vad har ni för erfarenhet?

Duger linoljefärg till köksluckor där vätska och smuts som ska tvättas bort kan förekomma?
 
Du kan ju alltid toppa med en matt klarlack;)
 
jag målade mina med vetegrått, funkade alldeles utmärkt. det blir ju lite slitage men det är lätt gjort att bättringsmåla. tror inte rent vitt är så bra dock, lite dåligt med pigment i den. Tyckte inte att det blev lika bra yta på faneret som på ramen, men faneret suger ju ingen olja alls så det blev nog lite kvar på ytan. Visst är äggoljetempera den bästa färgen? speciellt om man har putsat väggarna, den tar inte bort känslan på samma sätt som en filmbildande vattenbaserad.
 
tobbe: värry fanny! :)

lavin: Vi ska bryta färgen, men hur mkt avgör inte jag (utan hon som alltid får som hon vill iaf i slutändan). Det blir åt grått iaf. Vi kör nog med LOF ändå. Fruns kollega kanske gjorde ngt fel.

ÄOT är en fantastisk färg, blir en härlig lyster på råsponten vi satte i taket. Det har hänt att folk undrar om det är originaltaket som vi bara bättrat på. :)
 
Det blev en kulör som bryter en smula åt grönt, men ser lite gråaktig ut. Heter 7A-30 hos Ovolin om det av ngn underlig anledning skulle säga ngn ngt.

Vi målade en testplanka som vi grymt utsatte för ketchup, sylt, knivar och lite annat. Dessutom hade vi behandlat halva med hårdvaxolja bara för att se om det vore en idé. Det visade sig att LOF var riktigt motståndskraftig. Det enda den inte klarade jämfört med hårdvaxoljan var ketchup som fått ligga och fräta några timmar. Det gick bort, men det blev en matt fläck efter.

Nu är köket iaf målat och snart inflyttningsklart.
 
brytning med grågrönt låter mycket fint, härligt att ni har målat klart, bra jobbat! Kom ihåg att spara en burk uppochner ifall att ni behöver bättringsmåla nån dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.