Jag har kontaktat flera återförsäljare med frågan och fått samma svar från alla: ingen av våra leverantörer har hydroforer som kan monteras liggande, bara hydropresser.

Känner någon läsare av denna tråd till var liggande hydroforer kan köpas?
 
Varför skulle de inte kunna monteras liggande?
 
Klart de kan ligga men använder man sig av ventilen i toppen så blir ju den funktionen lite diffus........
 
Precis, det jag är ute efter är en hydrofor som enligt tillverkaren kan monteras liggande, ex så ventilluftning kan göras på ett rimligt sätt.
 
Vilken luftning är det du syftar på?
 
Aha, det är ju lite av en udda applikation.
 

Bästa svaret

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de inte kunna monteras liggande?
T.ex. att utnyttjandet blir mycket dåligt när in/utloppsanslutningen sitter på halva höjden. Detsamma gäller ju vanligtvis även luftventilen. Stigarröret för avläsning av nivå blir också verkningslöst utan en hel speciallösning.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
T.ex. att utnyttjandet blir mycket dåligt när in/utloppsanslutningen sitter på halva höjden. Detsamma gäller ju vanligtvis även luftventilen. Stigarröret för avläsning av nivå blir också verkningslöst utan en hel speciallösning.
Nån som kunde utveckla det än mer, tack. Så on någon hört talas om en hydrofor som enligt tillverkaren kan monteras liggande alt. som är bredare än hög så tar jag tacksamt emot tips.
 
En vanlig hydrofor bygger ju på att du får en luftkudde ovanför vattnet som kan komprimeras på ett kontrollerat sätt. Har du ovillkorligen inte plats för en sående sådan så är det nog bättre du siktar in dig på en hydropress som har en gummiblåsa. Där har du vatten och luft separerat och dessutom förtryckt så då har de ingen betydelse hur de sitter.
 
Verkar som att det kanske inte finns så många liggande hydroforer på marknaden. Jag får försöka hitta andra lösningar.
 
Det har åtminstone funnits, de har då ett dykrör ner mot botten så att mer än halva höjden kan nyttjas, anslutningar i övrigt är anpassade osv. Senast jag såg en ny var i början på 90-talet och det var min chef på elfirman som bytte sin egen.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.