Tack för alla svar! Verkar vara hall givaren som ger upp på LG maskinerna. Enl utländska LG hemsidan så är hall givaren inkluderad i mororgarantin. Vilket känns rimligt eftersom den är kritisk för motorn. Har inte hört av LGs service partner ännu, spännande detta.
 
A
Trodde att LG kommit till rätta med detta, det var ju över tio år sedan detta var ett vanlig fel på LG!
Ingen kvalitetsutveckling här mao.
 
D
electroluxaren skrev:
Trodde att LG kommit till rätta med detta, det var ju över tio år sedan detta var ett vanlig fel på LG!
Ingen kvalitetsutveckling här mao.
Nu var ju maskinen ifråga 6 år gammal... Det finns ju gott som standardfel på andra typer av vitvaror från andra tillverkare också.... Har t.ex. en Bosch diskmaskin som inte tål smuts, utan man måste lossa en slang och rengöra den med ett par års mellanrum.
 
A
Ja det verkar onekligen vara ett standardfel på samtliga LG, vilket de heller inte vill/kan komma till rätta med.
 
  • Gilla
Trilobiten
  • Laddar…
D
electroluxaren skrev:
Ja det verkar onekligen vara ett standardfel på samtliga LG, vilket de heller inte vill/kan komma till rätta med.
Jag gillar dig mycket bättre när du försöker hjälpa till, som du så ofta gör när det gäller problem med vitvaror. Det du gör nu är så olikt dig att jag undrar om någon annan loggat in på ditt konto...

Jag har två LG-maskiner. Ingen av dem har gått sönder (än, den ena är 7.5 år och den andra 1 år). Däremot har jag en kompis som köpte kyl och frys från Electrolux för inte så länge sedan. När han byggde om köket så kastade han ut dem (sålde dem inte ens på Blocket, då han inte ville någon annan skulle lida).

Själv var jag inne med en hushållsassistent på Electrolux service i Göteborg och sa att den läckte olja. En lång tid senare efter påstötning fick jag svar att det inte finns reservdelar till den längre men felsökningsavgift ville de minsann ha. Hallå, vilken felsökning krävs för att förstå vad det är för fel om den läcker olja och hur svårt kan det vara att i förväg kolla om man har reservdelar och överhuvudtaget kan stå till tjänst.

Det är efter detta som jag permanent har bojkottat Electrolux och väljer andra märken på mina vitvaror. Visst, LG kanske har något standardfel... Det har definitivt Electrolux också. Det största problemet inträffar när servicen är behäftad med standardfel....
 
Redigerat av moderator:
A
mmm
nä detta kommenterar jag icke
 
Jag fick ringa LG supporten ingen eftersom ingen hade hört av sig på 2 veckor sen jag felanmälde. LG supporten som är riktigt trevliga att ha göra med faktiskt, eskalerade mitt ärende och lovade att någon skulle hör av sig under dagen. Mycket riktigt så ringde en service kille upp under kvällen. Han trode också att felet är en trasig hall givare. Jag frågade han om denna ingår i motor garantin, men han trode inte det. Han sa att han skulle kolla upp det och åtkerkomma men jag har inte hört något sen dess.
 
I veckan ringde en reparatör som kom samma dag och bytte hall givaren, så maskinen funkar nu igen. Bra Garanti från LG!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Bumpar denna tråd med tanke på att jag verkar ha fått samma fel som trådskaparen!

Har en LG tvättmaskin/torktumlare med Direct Drive som lagt av efter knappt 6 år. Trumman roterar inte och jag får felmeddelande LE (motorfel). Teknologin ska ju som bekant ha 10 års garanti.

Ringde kundtjänst som var tillmötesgående fram tills det stod klart att jag inte har kvitto på maskinen (har övertagit den från tidigare bostadsägaren och tvivlar på att hen har kvittot kvar). Utan kvittot skulle det vara helt omöjligt att ta detta på garantin. Annars har ju maskinen ett serienummer av vilket det framgår exakt vilken månad och år den är tillverkad. Men nej, i Norden är det bara kvittot som gäller som garantibevis. Garantin börjar gälla från försäljningsdatumet, förklarade kundtjänst. (Ja, det datumet lär ju knappast ligga före tillverkningsdatumet...)

Ringde sedan försäkringsbolaget och de verkade betydligt mer flexibla med att ta detta på hemförsäkringen även utan kvitto. Skulle bli 40 % avdrag på nypris plus självrisk om jag förstod det hela rätt. Så några tusenlappar i handen kanske.

Men de lägger jag väl inte på att köpa en ny LG då, eller hur? :) De håller inga 10 år i alla fall.
 
Fast om nu hall givaren är ett vanligt fel så kanske det går att byta den ganska smärtfritt utan inblandning av garanti?
 
A
Hallgivaren är inte svår att byta
Och billig
Men det var de tidigare som dessa problem fanns på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.