Har en gammal toalett som jag inte hittar något som helst märke på.
Gummmojängen som ser till att vattnet inte rinner igenom har nu blivit så dåligt att den inte går att använda längre.
Problem 1:
Någon som vet vad detta heter (se svart gummidetalj på bild)?
Problem 2:
Även om jag lyckas hitta just den delen, så är hela konstruktionen omöjlig att lossa. Någon som vet hur man gör? (Se bilder)

Tacksam för input! Inuti en gammal toalettcistern med fokus på en sliten svart gummidetalj och mekanismen den är kopplad till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten svart gummitätning i en toalett, blå rör och rostiga fläckar synliga.
Skapa konto

Finns överallt, gustavsbergs ventilboll är idag en universal variant.

• Gustavsbergs ventilboll i svart med tillhörande vit del, för bottenventiler, visas på en vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack! Då är bara frågan hur f*n man sätter på den (om man väljer att bara köpa själva ventilbollen)...? :thinking::crysmile:

Den e bara påtryckt om jag minns rätt

• Schematiska illustrationer av reservdelar för Gustavsberg toalettmodeller sorterade efter tillverkningsår.
    Skapa konto
G Glogs skrev:
Den e bara påtryckt om jag minns rätt
Problemet är att ingenting går att lossa. Alla plastdetaljer sitter liksom fast i varandra, så jag måste bryta av delar för att få loss dem.

Det ser inte exakt ut som på ritningen, men nära. På min sitter det en horisontell pinne av plast som lyfter hela anordningen. Problemet är att den går inte ta bort. Möjligt att det går att skruva i den metallpinne som den sitter i, men hur hårt vågar man ta i...?
Insidan av en toalettcistern med synliga plast- och metalldetaljer och en horisontell plastpinne.
Skapa konto

Bollventilen byttes på mindre än fem minuter när man väl hade den i handen.

Man lyfter helt enkelt hela konstruktionen som när man ska spola, och då kan man skruva av ett plaststag som löper genom den blå plasten på bilden. Lätt som en plätt.

/FWIW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.