Hej,

Jag funderar jag på lite olika möjligheter att lösa ventilationen för en keramisk ugn i en källarlokal i ett äldre hus från sent 1800-tal i Stockholm. Lösningen blir ett spirorör eller liknande med en kanalfläkt. Det skall inte vara några speciella flöden utan vi pratar 100-150 kubikmeter i timman, och detta behöver bara köras under dygnet som ugnen är igång - en bränning tar ca 24 timmar. Totalt rör det sig om kanske 2-6 bränningar i månaden, dvs 2-6 dygn fläkten kommer vara igång per månad - och vissa månader ingenting alls.

Det är en toppmodern ugn som är effektiv och den alstrar således inte så mycket värme.

Min fråga är om det generellt sett är möjlig att använda en sotningslucka i gamla fastigheter för att leda ut luft? Jag har en bild som visar hur det ser ut.

Röd soffa täckt med tyg, vita väggar, kartong, kablar, elektrisk panel, tegelgolv, rörledningar på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra lösningen jag har funderat på är att leda ut luften genom ett hål rakt ut ur fastigheten, och då på samma sätt med spirorör och kanalfläkt. Så det är en plan b om idén ovan ej skulle fungera.

Tacksam för svar!

Allt gott,
Benjamin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.