Nu är det väl kanske inte högsäsong för att fundera på uppvärmning men jag slogs just av en undran som jag måste vädra:

Vi har en luft/luft-värmepump som vi ibland använder för att stödvärma med på vintern. Nu är ju dessa pumpar som sämst när värmen behövs som bäst så jag funderar lite på om man inte skulle låta utblåset från vår frånluft passera genom värmepumpens värmeväxlare och på så vis förbättra verkningsgraden vid kall väderlek. Är det vettigt att göra så och kan det föra med sig några nackdelar?
 
Har hört två argument emot.
Dels att det skulle göra liten nytta för att det är för lågt flöde. (tveksam om det stämmer)

Dels att det skulle bli mer påfrostning, vilket däremot låter troligt, då frånluften en vinterdag innehåller ungefär 3ggr så mycket vatten som uteluften.
 
Så fungerar frånluftsvärmepumpar, så visst fungerar principen. Frågan är som sagt hur pumpen klarar av att hantera fukten. Det kan nog skilja mellan olika värmepumpar. Min luftvärmepump brukar ibland isa igen så att den tappar all effekt och måste frostas av manuellt. Det sker inte varje år, men gissningsvis skulle det inträffa oftare med mer fukt i luften.
 
Det känns såklart väldigt rimligt att det bör bli kondensproblem nu när ni säger det. Så, då släpper vi den idén :)
 
Fast om pumpen är vettigt konstruerad så skall den klara det. Pumparna har ofta "intelligens" som detekterar isen, genom att själv mäta effektiviteten. Och de styr avfrostningen på mot det. Sedan kanske den automatiken fungera mer eller mindre bra på olika pumpar, och de enklaste kanske inte ens har en sådan automatik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.