nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 114 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 114 inlägg
Jag tänkte försöka byta ut mina lysrör i garaget mot LED.
Jag har 8 äldre armaturer med dubbla 150cm rör på 58W/st. Med glimtändare, inga HF-don.
Nu vill jag inte gå ner i ljusstyrka så jag försöker läsa mig till vad jag behöver ha för lumen men blir bara förvirrad. Som jag har förstått så ger ett konventionellt 58W lysrör ca 5700 lumen men det går inte direkt att överföra till LED då ett vanligt lysrör så att säga lyser åt alla håll medan ett LED-lysrör har en koncentrerad spridningsvinkel nedåt och behöver därför inte ha lika många lumen för att upplevas lika starkt.
Men hur mycket behöver man då? Räcker 2200 i mitt fall? 2500? 3000? 3500? Givetvis ökar priset (och även förbrukningen) med högre lumen men jag nöjer mig alltså med om det blir likadant som idag. Har hittat ett prisvärt på 3300lm för 75,- och ett på 2600lm kostar bara 63,-. Ska man över 3500lm hamnar man på 123,-. Vill inte spendera mer än nödvändigt, 16x75 = 1200 känns redan det som mycket pengar men jag skulle aldrig förlåta mig själv om ljuset ändå blir för dassigt och jag skulle satsat på högre lumen så ni som har testat rent praktiskt: vad satte ni in för rör?
Jag har 8 äldre armaturer med dubbla 150cm rör på 58W/st. Med glimtändare, inga HF-don.
Nu vill jag inte gå ner i ljusstyrka så jag försöker läsa mig till vad jag behöver ha för lumen men blir bara förvirrad. Som jag har förstått så ger ett konventionellt 58W lysrör ca 5700 lumen men det går inte direkt att överföra till LED då ett vanligt lysrör så att säga lyser åt alla håll medan ett LED-lysrör har en koncentrerad spridningsvinkel nedåt och behöver därför inte ha lika många lumen för att upplevas lika starkt.
Men hur mycket behöver man då? Räcker 2200 i mitt fall? 2500? 3000? 3500? Givetvis ökar priset (och även förbrukningen) med högre lumen men jag nöjer mig alltså med om det blir likadant som idag. Har hittat ett prisvärt på 3300lm för 75,- och ett på 2600lm kostar bara 63,-. Ska man över 3500lm hamnar man på 123,-. Vill inte spendera mer än nödvändigt, 16x75 = 1200 känns redan det som mycket pengar men jag skulle aldrig förlåta mig själv om ljuset ändå blir för dassigt och jag skulle satsat på högre lumen så ni som har testat rent praktiskt: vad satte ni in för rör?
Har ett par armaturer av äldre sort i källaren 2 X 40 W. Rören var lite utbrända och startade dåligt med blink. Köpte 2 nya med 2400 k och satte en i varje, det ger mer ljus än med 2 normala. Så är dubbla i dina, så köp 2 st, sätt i och prova, då helst med så lågt kelvin som möjligt. Massor av det, så blir ljuset vitt och kan sticka i ögonen. Att köpa mya armaturer med fasta LED i, är inget bra, pajar en så bara kasta och köpa nytt.
PS Det ska följa med en adapter som bytes mot glimtändaren. Brukar vara med i samma paket som röret.
PS Det ska följa med en adapter som bytes mot glimtändaren. Brukar vara med i samma paket som röret.
Är rören seriekopplade? Isf behöver de byggas omnizzehult skrev:Jag tänkte försöka byta ut mina lysrör i garaget mot LED.
Har ingen aning om lumen, men jag vill minnas att när jag böt från lysrör till led gick jag från ca 100W till 36W, men ljuset blev bättre/starkare.
Tror jag bara helt sonika testade, eftersom det kostade 70kr.
Däremot kan det vara värt att fundera på hur många K ljuset ska vara. "Varmt" ljus är väl inte riktigt lika praktiskt som ett mer komplett ljus som uppfattas som lite kallare gör, så jag brukar ha lite kallare ljus till lysrör som sitter i lokaler som används för arbete.
Tror jag bara helt sonika testade, eftersom det kostade 70kr.
Däremot kan det vara värt att fundera på hur många K ljuset ska vara. "Varmt" ljus är väl inte riktigt lika praktiskt som ett mer komplett ljus som uppfattas som lite kallare gör, så jag brukar ha lite kallare ljus till lysrör som sitter i lokaler som används för arbete.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 114 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 114 inlägg
Då blir det solglasögon på, rackarns så ljust det blir, klart beror på hur tätt dom sitter.nizzehult skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 114 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 114 inlägg
Hur tänker du nu? K-talet anger bara färgtemperaturen, alltså hur "vitt" det lyser och 4000K är vanligt i arbetsutrymmen, har hört att det finns dom som vill ha upp till 6000K i ett garage. Jag tror dessutom att nuvarande lysrör ger just 4000K så varför solglasögon?J jonaserik skrev:
Min fråga gäller hur många lumen jag behöver, alltså hur starkt det lyser. Dina 2400K säger inget om detta.
Jag har dessutom rätt högt i taket i garaget, nästan 3m.
https://www.xcen.se/ljusskola/fargtemperatur-ljusfarg
Jag kör med 4000K i arbetsrum, garage och stall, blir bra arbetsbelysning.
För 120 cm armatur med ledlysrör har jag valt 2000 lm/ledrör och det sitter två i varje armatur och används i stallgångar och det ger bättre ljus än de äldre lysrören som även de hade liknande ljustemp, takhöjd är väl 2,5 m. I övriga utrymmen har det blivit utbytt till ledarmaturer med 4000 lm, valde här lite dyrare än de billigaste, även de 120 cm, men ger bättre ljus än de som fått ledlysrör.
För 120 cm armatur med ledlysrör har jag valt 2000 lm/ledrör och det sitter två i varje armatur och används i stallgångar och det ger bättre ljus än de äldre lysrören som även de hade liknande ljustemp, takhöjd är väl 2,5 m. I övriga utrymmen har det blivit utbytt till ledarmaturer med 4000 lm, valde här lite dyrare än de billigaste, även de 120 cm, men ger bättre ljus än de som fått ledlysrör.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 114 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 114 inlägg
Tack för svar. Ja jag behöver faktiskt också några 120cm rör i ett sidoutrymme till garaget och där har jag hittat rör som ger 2100lm med 4000K för skäliga 52,-/st så det får bli ett par såna också.A AndersS skrev:Jag kör med 4000K i arbetsrum, garage och stall, blir bra arbetsbelysning.
Ja jag har valet att köpa 150cm Noxion 21W kallvit 3300lm för 72,- eller 2300lm för 44,-. Rätt stor skillnad.
Alternativt Philips 2200lm för 78,-, 2700lm för 88,- eller 3500lm för 116,-
Visst, Philips är mer välkända men jag tror inte det har någon större betydelse här.
Tittar man rent matematiskt på det blir det lite konstigt: 2 st gamla lysrör ger 5700 x 2 = 11400lm och att då matcha det med 2300 x 2 = 4600lm känns lite futtigt. Så även 3300 x 2 = 6600lm. Även om LED är bättre riktade. Valet står alltså främst mellan 3300lm och 2300lm där prisskillnaden är hela 65%.
Du får köpa glimtändarersättare eller bygga om den.
Jag gjorde det enkelt och köpte två 120 ledrör på ClaesO som hade medföljande ny glimtändare för test, blir inga större pengar med 12-15 armaturer vid byten och i jämförelse med tidigare återkommande byten av lysrör/tändare.
https://www.clasohlson.com/se/LED-lysror-T8-G13-16-W-120-cm-neutralvitt/p/Pr369329002
Tycker du ska köpa två ledrör och testa hur resultatet blir.
Jag gjorde det enkelt och köpte två 120 ledrör på ClaesO som hade medföljande ny glimtändare för test, blir inga större pengar med 12-15 armaturer vid byten och i jämförelse med tidigare återkommande byten av lysrör/tändare.
https://www.clasohlson.com/se/LED-lysror-T8-G13-16-W-120-cm-neutralvitt/p/Pr369329002
Tycker du ska köpa två ledrör och testa hur resultatet blir.
Redigerat:
Köp en ljusmätare och märk upp ett par platser där den placeras och notera mätresultaten vid provbyte till LED-rör i en armatur. https://www.kjell.com/se/produkter/...-luxmatare/uni-t-ut383-ljusmatare-mini-p48882 eller https://www.amazon.se/-/en/Digital-...732264941&sprefix=ljusmätare,aps,1083&sr=8-10 Vanliga lysrör är ju ganska sega i starten, särskilt om det är kallt, men sedan efter en stund är det rejält drag i ljusstyrkan. Lätt att lura sig en del om man är för snabb när man jämför. Jag kommer att behålla de gamla lysrören ända tills jag blivit övertygad om att LED garanterat är bättre.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 114 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 114 inlägg
De speciella glimtändare som behövs medföljer. Nä, jag testbeställer inte med allt vad det innebär med frakter, paketuthämtning och annat utan jag köper alla på en gång. Tänker bevaka butiken när det blir Black Friday för att se om man sänker priset ytterligare, så gjorde jag när jag köpte kakel, golvvärmekit och WC vid min badrumsrenovering och det blev en rätt fin besparing.
Köpa en ljusmätare för flera hundra spänn bara för denna mätning? Visst, men det känns som att skjuta över målet för det blir nog första och enda gången den används i så fall. Då blir det billigare att köpa några extra rör med varierande lumen för att testa sig fram. Och hur ska jag sen göra om det jag väl köpt inte ger samma resultat?
Det här är f ö ett varmgarage så det finns ingen seghet i starten.
Köpa en ljusmätare för flera hundra spänn bara för denna mätning? Visst, men det känns som att skjuta över målet för det blir nog första och enda gången den används i så fall. Då blir det billigare att köpa några extra rör med varierande lumen för att testa sig fram. Och hur ska jag sen göra om det jag väl köpt inte ger samma resultat?
Det här är f ö ett varmgarage så det finns ingen seghet i starten.
Jo, jag har ju alla de vanliga bygg/varuhusen bara några km från bostaden.😉 Men vill kolla resultat i verkligheten när man behöver byta 12-15 armaturers lysrör även om jag köper det direkt i butik.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 622 inlägg
De ”speciella tändarna” är bara byglingar. De kopplar helt enkelt förbi glimtändaren.
Återkom gärna med resultat efter bytet. Jag har själv samma funderingar på LED-rörens lägre lumen, men troligtvis samma lux på det belysta området. Jag har bytt ett 58W/840 till ett 30W/4000K i ett förråd 5700 lm mot 4500 lm. LED-röret känns något ljusare.
En viktig sak med ersättare är att de skall kunna roteras helt fritt axiellt. Ovan nämnda LED-rör fungerade inte i en armatur där sockeln var vriden 45°. Gick bara att ställa i 90° så ljusflödet riktades åt fel håll, höger eller vänster, ej rakt ut.
Återkom gärna med resultat efter bytet. Jag har själv samma funderingar på LED-rörens lägre lumen, men troligtvis samma lux på det belysta området. Jag har bytt ett 58W/840 till ett 30W/4000K i ett förråd 5700 lm mot 4500 lm. LED-röret känns något ljusare.
En viktig sak med ersättare är att de skall kunna roteras helt fritt axiellt. Ovan nämnda LED-rör fungerade inte i en armatur där sockeln var vriden 45°. Gick bara att ställa i 90° så ljusflödet riktades åt fel håll, höger eller vänster, ej rakt ut.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 114 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 114 inlägg
Jag har också en hel del byggvaruhus inom räckhåll men dom är samtliga överlägset dyrare än nätbutikerna. Biltema t ex tar 239,-! Jula är betydligt billigare, 79,- för ett på 2640lm.
Bra synpunkt. Jag visste inte att det finns lysrör där man har gjort sockeln roterbar. Men när jag tänker efter hur ljusbilden ser ut så är det fullt logiskt. Ska fråga företaget.
Bra synpunkt. Jag visste inte att det finns lysrör där man har gjort sockeln roterbar. Men när jag tänker efter hur ljusbilden ser ut så är det fullt logiskt. Ska fråga företaget.