På mitt jobb så blir det ofta långa diagonala snitt i reglar,
Idag har vi en jigg av reglar där vi lägger sänksågsskenan mot regelbitar som skruvas fast som stopp, men det är bökigt och tar tid.
Måste finnas nåt enklare sätt?
Optimalt vore om man kan ställa in vinkeln direkt med skenan, även nån typ av mätning vore bra så man ser längden.
Har ni några ideer?
Skulle ett mft bord lösa det?
Idag har vi en jigg av reglar där vi lägger sänksågsskenan mot regelbitar som skruvas fast som stopp, men det är bökigt och tar tid.
Optimalt vore om man kan ställa in vinkeln direkt med skenan, även nån typ av mätning vore bra så man ser längden.
Har ni några ideer?
Moderator
· Stockholm
· 52 565 inlägg
Jag såg ett tillbehör till festo, första gången jag såg en festo, för typ 30 år sedan. Det var en gradskiva till skenan. Osäker på om den finns idag.
Har du bilder på erat befintliga bord med jiggar?nino skrev:På mitt jobb så blir det ofta långa diagonala snitt i reglar,
Har ni några ideer?
En sådan här kanske skulle funka:
https://www.woodpeck.com/woodpeckers-adjustable-track-square.html
Eftersom det är ett Woodpeckers-tillbehör är det såklart lite ”pricey” men det kanske betalar sig i längden?
//Ronnie
Ooops! Såg just att det inte går att vinkla mer än 60˚ — då kanske det går bort…
Då återstår alltid att göra egna anhåll med fasta vinklar i plywood; Peter Millard på Youtube har en film där han gör en enkel ”poor mans rail square”:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.woodpeck.com/woodpeckers-adjustable-track-square.html
Eftersom det är ett Woodpeckers-tillbehör är det såklart lite ”pricey” men det kanske betalar sig i längden?
//Ronnie
Ooops! Såg just att det inte går att vinkla mer än 60˚ — då kanske det går bort…
Då återstår alltid att göra egna anhåll med fasta vinklar i plywood; Peter Millard på Youtube har en film där han gör en enkel ”poor mans rail square”:
Redigerat:
Just pengar spelar nog ingen större roll i det här då vi producerar grejer som säljs och kan vi kapa tid så spara man ju pengar 🙂P Pysslarn skrev:En sådan här kanske skulle funka:
[bild]
[länk]
//Ronnie
[media]
Varför blir det diagonala snitt i reglar? --Endera får ni väl hålla sågen borta från reglarna, alternativt får ni såga rakt.nino skrev:På mitt jobb så blir det ofta långa diagonala snitt i reglar,
Har ni några ideer?
Varför gör ni en gigg av reglar där ni lägger sänksågsskenan.
-Tanken är att sänksågsskenan är giggen, sen sågar man reglarna i önskvärd vinkel.
Ärligt talat så fattar jag ingenting av vad ni gör/försöker göra. Vad tillverkar ni, vad är det för reglar som kapas? Vad används de till och vad är själva problemet?
Lite beroende på vad @nino menar med långa snitt tror jag också på det där.AXS skrev:
Vill man göra det lite mer avancerat kan man tänka sig någon sorts ställbara anhåll som fästs på skenan.
@AXS idé känns rätt smart, om man tänker sig två enkla tillbehör som löper med T-spårsbult i spåret under skenan.
Det ena är bara en kort cylinder, höjd 20-30 mm som går att låsa med ett vred i spåret under skenan. Detta är det enkla anhållet.
Det andra anhållet består av två bitar (samma höjd som det enkla anhållet) som sitter ihop som en led (A) med fästvred i ytterändarna (B/C).
Man börjar med att rita ut en önskad vinkel på en i en serie av reglar som ska kapas lika, placerar skenan utmed såglinjen och fäster det enkla anhållet under skenan mot ämnets kant.
Därefter kan man justera in det andra anhållet (med led) under skenan så att leden ligger an mot kanten på ämnet. Leden och de två fästpunkterna gör det möjligt att anpassa stödpunkten mot ämnet genom att öka eller minska vinkeln. Eftersom spåret under skenan är parallellt med kanten på skenan måste ju en stödpunkt vara justerbar i djupled.
När detta är gjort är skenan inställd och man kan såga upprepade snitt med samma vinkel.
Tänker jag fel?
//Ronnie
Det ena är bara en kort cylinder, höjd 20-30 mm som går att låsa med ett vred i spåret under skenan. Detta är det enkla anhållet.
Det andra anhållet består av två bitar (samma höjd som det enkla anhållet) som sitter ihop som en led (A) med fästvred i ytterändarna (B/C).
Logga in
Skapa konto
Man börjar med att rita ut en önskad vinkel på en i en serie av reglar som ska kapas lika, placerar skenan utmed såglinjen och fäster det enkla anhållet under skenan mot ämnets kant.
Logga in
Skapa konto
Därefter kan man justera in det andra anhållet (med led) under skenan så att leden ligger an mot kanten på ämnet. Leden och de två fästpunkterna gör det möjligt att anpassa stödpunkten mot ämnet genom att öka eller minska vinkeln. Eftersom spåret under skenan är parallellt med kanten på skenan måste ju en stödpunkt vara justerbar i djupled.
När detta är gjort är skenan inställd och man kan såga upprepade snitt med samma vinkel.
Tänker jag fel?
//Ronnie
Liknande trådar
-
Nya reglar känns för långa
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan jag lägga 4,7m långa reglar under trädäcket?
Altan & Uteplats -
Hur förlänga reglar ovan innerdörr?
Förlänga stålreglar, hur?
Fuktiga reglar på mellanvägg i ett garage i länga
Byggmaterial & Byggteknik