Hur spacklar eller lagar man hål i trä som sedan håller för att skruva i?

Gäller specifikt fönster i furu och köksluckor i masonit.

Mått på på hålen som behöver lagas: diameter 4-10 mm, djup 10-20 mm.
 
T
Lagning i massivt trä är nog enklast att göra med plugg av samma träslag som du ska laga (furu i dina fönster). Borra upp med samma dimension som pluggen/rundstaven du använder och sedan limma i en bit. Hyvla ned, slipa, spackla och måla.

Masonite eller annan board är svårare att laga så det går att skruva i (över huvud taget är det svårt att skruva i board då den är tunn) men jag skulle slipa ner kanterna på hålen till en fasning och sen limma dit en motsvarande bit med fasad kant.
Kanske är det enklast att såga/borra upp hålet med en dosfräs och sedan fräsa en fasning och sen göra en motsvarande bit i annan board och fasa den kanten på samma sätt innan den limmas dit. En fyrkant kan också funka och sen raspa och fila en fasning.
Jag skulle göra fasningen 3-5 gånger så bred som tjockleken på boarden för att få mycket limyta och stöd för biten som limmas dit.
Sen slipning, spackling, mer slipning och målning...
 
Stort tack för informativt svar!

Är det viktigt att det är samma träslag i pluggen som i fönstret? Pluggen kommer inte att synas.

Låter vanskligt med masoniten. Dosfräs kan jag skaffa, men vad krävs för verktyg för att fräsa fasningen? Kan gå med vanlig fil? Låter som att jag bör försöka få tag i en bit masonit att prova på. Ska lagningsbiten vara i trä eller masonit?
 
T
Det är ju bra om pluggen är liknande material, så om det är gjort i furu så funkar gran eller furu i pluggen.

Lagningsbiten är masonite/board. Det är inte viktigt att man fräser, det går bra att använda tex rasp och fil samt slippapper på stav eller liknande. Det som är lite viktigt att få samma lutning på fasen i hålet som på biten - för att limmet ska ta. I värsta fall man kanske använda ett expanderande lim men det är jag lite tveksam till.
Sen kan det vara knepigt att raspa/fila en fas i ett litet hål. :)
 
Tack! Helgen är uppenbarligen räddad... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.