En nära släkting äger tillsammans med sina syskon (4 lika andelar idag) en stuga med lågt värde. Ett av syskonen har bestämt sig för att "hoppa ur". och har skrivit ett gåvobrev på sin andel. Det är alltså meningen att det skall gå från 4 lika andelar till 3 lika andelar.

Men så skall då lagfartsansökan skickas in. Man skall ange vilka delägare som skall ha lagfart och med vilken andel.

Jag tolkar blanketten som att man skall ange den önskade totala andelen. Alltså 3 uppräknade delägare där man anger 1/3 del vardera. Men det skulle gå att tolka blanketten som att det bara gäller hur den givna 1/4 delen skall fördelas. Alltså 1/12 var.

Någon som vet vad man skall fylla i?

H hempularen skrev:
En nära släkting äger tillsammans med sina syskon (4 lika andelar idag) en stuga med lågt värde. Ett av syskonen har bestämt sig för att "hoppa ur". och har skrivit ett gåvobrev på sin andel. Det är alltså meningen att det skall gå från 4 lika andelar till 3 lika andelar.

Men så skall då lagfartsansökan skickas in. Man skall ange vilka delägare som skall ha lagfart och med vilken andel.

Jag tolkar blanketten som att man skall ange den önskade totala andelen. Alltså 3 uppräknade delägare där man anger 1/3 del vardera. Men det skulle gå att tolka blanketten som att det bara gäller hur den givna 1/4 delen skall fördelas. Alltså 1/12 var.

Om det är samma blankett som jag hittar på nätet så står det "Observera att du ska fylla i den andel av fastigheten som förvärvet avser." Vilket jag tolkar som att det ska stå 1/12.
Hade sedan skrivit under övriga upplysningar att "delägare 4 ger sin andel (1/4) som gåva till de övriga tre delägarna" så är alla möjligheter till missförstånd undanröjda.

Det är så posterna ser ut när man läser i fastighetsregistret också. 'Datum', 'förvärv', 'andel', 'referens bakåt varifrån ägandet tagits', ' ID ny ägare', 'aktnummer' (skrivet ur minnet, lovar inte att det är helt exakt) Om någon fått/köpt andelar vid flera tillfällen får man plussa ihop totala mängden från olika poster.

Tackar, vi får tydligen läsa blanketten noggrannare.

Finns det inte något fält för ”övrig information” där du i text kan förtydliga vad som avses?

SarB
H hempularen skrev:

Har ni ansökt om lagfart ännu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.