Jag har en frånluftskanal i eternit i källaren (hus byggt 1963) som går från ett rum som varit en toalett utan dusch/badkar, tvärs över ett annat rum och ansluter till kanal som går upp utmed skorstenen (antar jag). Som synes på bilden nedan är kanalen trasig på ett ställe. Jag tänker att jag antingen får ta bort och ersätta bara den trasiga delen, eller ta bort hela kanalen och ersätta med t.ex. spirorör. Behöver nu lite hjälp med att resonera mig fram till bäst lösning.

Där det tidigare varit en toalett ska det även fortsättningsvis vara en toalett. På sikt kanske även en mindre bastu. Kan det då vara en bra idé att sätta in en frånluftsfläkt där det idag är ett galler på bilden nedan?

I rummet där kanalen går tvärs över taket ska jag ha ett hobbyrum för enklare snickeri. Att då ersätta hela eternitkanalen med spirorör kanske öppnar upp fler möjligheter för bättre ventilation för att ventilera ut fint damm? Ska även ha cyklonfilter/spånsug på maskinerna.

Så, vad hade ni gjort med det här projektet?

Jag är inte livrädd för asbest så länge man tar rätt försiktighetsåtgärder med skyddsutrustning och inte sågar eller bryter alltför mycket i kanalen.
 
  • Rörinstallation med isolering, betong och målade ytor i behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla isolerade rör på vägg, slitna ytor, avskalad färg, behov av underhåll eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat, avskalat trä på vitmåld takbjälke, gröna väggar, tecken på vattenläckage eller slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, smutsig ventilkåpa på vägg med rör, behöver underhåll eller rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går ju att laga med tjockare plastfolie ( byggpplast ) och limma, kolla först att limmet biter på plasten. Sen det med dina snick-maskiner och dammsug så ska det gå direkt ut i friska luften. Inte upp i skorstenen. Tror t.o.m. det är förbjudet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lite väv och husfix täpper till det där.
 
Du har ju hela kanalen exponerad, nästan. Passa på och byt ut den!
 
C
Om du i framtiden skall ha en tryckande fläkt finns det anledning att fundera på hur pass tät kanalen är, så det kan vara en faktor.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.