Ska lägga underlagspapp på en tillbyggnad där ny underlagspapp behöver skjutas in under den gamla där tillbyggnad möter gamla taket pulpettak.

Tänker lägga underlagspappen horisontellt som är standard men i alla instruktioner står det att man ska börja läggning vid takfot men jag skulle vilja börja vid gamla taket under befintlig byggnads underlagspapp och sedan horisontellt gå neråt mot takfoten.

Kan man göra så med Mataki Yap 2200 med klisterkant?

Mycket tacksam för svar då jag sökt på nätet förgäves för svar på denna fråga.

Taket skall sedan täckas med TP20 plåt.
 
Rickard.
Ja det kan man men det är ju en massa extra bök.
Varför vill du göra det?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ja det kan man men det är ju en massa extra bök.
Varför vill du göra det?
Jag måste börja med råsponten där befintligt tak slutar och skulle då vilja lägga kanske 2m råspont och sen papp, sen 2m råspont och sen papp och fortsätta så för att få råsponten intäckt allteftersom är 150 kvm tak. Taket är väldigt flackt.

Tidsödande jobb lossa gammal plåt kapa gammal läkt skjuta in ny underlagspapp osv under befintligt tak. Hade gärna gjort detta utan att stå med ett helt naket råspont tak tänker jag men jag kanske tänker konstigt är glad amatör..
 
Rickard.
Varför måste du det?

Jag skulle välja en Yep 700 om jag skulle göra det då dom är betydligt lättare att hålla på och vika. Det är en vanlig metod att riva sig ner för tak och samtidigt täcka med underlag eftersom medans man har något att stå på. Vinsten försvinner ju lite på platta tak men funkar ju ändå.
ä
Är du säker på att det är så smart att sätta tillbaka trp plåt då om det är så platt?
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Varför måste du det?

Jag skulle välja en Yep 700 om jag skulle göra det då dom är betydligt lättare att hålla på och vika. Det är en vanlig metod att riva sig ner för tak och samtidigt täcka med underlag eftersom medans man har något att stå på. Vinsten försvinner ju lite på platta tak men funkar ju ändå.
ä
Är du säker på att det är så smart att sätta tillbaka trp plåt då om det är så platt?
Måste kanske inte men tänker lättare få i ny not på råspont i gamla råsponten på befintligt tak om jag börjar i den änden iatället för att gå från takfot och skarva i en bit råspont när jag kommer till mötet med befintligt tak. Hängränna osv rivs då befintligt tak förlängs i exakt samma nivå.

Vill inte lägga om befintligt tak därför jag vill fortsätta med tp20 plåt. Även om lutningen är på gränsen. Tänker att jag ska täta sidoöverlappen.
 
Rickard.
Vad blir lutningen? Ska du fortsätta i samma lutning som det befintliga?

Man kan mycket väl byta tak material om det behövs, det är mycket vanligt.

Låter överdrivet att försöka passa in nya sponten mot den gamla, brukar inte vara så enkelt och det brukar finnas enklare lösningar. Vill du ändå lägga omvänt så skulle jag använda en Yep 700. Bredare, lättare att vika, mindre risk för sprickor och allmänt trevligare att hålla på med.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad blir lutningen? Ska du fortsätta i samma lutning som det befintliga?

Man kan mycket väl byta tak material om det behövs, det är mycket vanligt.

Låter överdrivet att försöka passa in nya sponten mot den gamla, brukar inte vara så enkelt och det brukar finnas enklare lösningar. Vill du ändå lägga omvänt så skulle jag använda en Yep 700. Bredare, lättare att vika, mindre risk för sprickor och allmänt trevligare att hålla på med.
Lutningen är ca 7 grader så jag vet det är gränsfall. Jagg fortsätta i samma rikting och lutning. (Förlänga liksom).

vad är enklare lösning bara låta råsponten möta den befintliga utan att passas i not och spånt?

Jag tänker att de är bra att börja med råspont och papp från befintligt tak och sen gå ner mot takfot då vatten från gamla tak under byggtid rinner från befintligt tak ner på så långt man hunnit och ner på marken.

Alternativet är ju att börja nerifrån takfot men tänker de blir kluddigare pussla ihop skarv mellan befintligt tak och nytt tak då?

Vilket håll skulle du börjat.

Att inte byta plåten på befintligt tak är också en kostnadsfråga ...
 
Rickard.
Ska plåten ligga på läkt spelar det ingen roll om du inte får ihop nya och gamla sponten. Jag hade nog börjat nerifrån för att jag fortfarande tror det är enklare, att klyva in en bräda är inget jobb.
150kvm är inte heller särskilt stort och det går fort att täcka med underlag.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ska plåten ligga på läkt spelar det ingen roll om du inte får ihop nya och gamla sponten. Jag hade nog börjat nerifrån för att det är enklare. 150kvm är inte heller särskilt stort och att täcka det tar inte speciellt lång tid.
Japp plåt ska ligga på läkt.

På vilket sätt är det enklare börja nerifrån?

Jag förstår att det enklare få en rak bra kant vid takfoten om jag börjar där iofs?
 
Rickard.
N Novisfixaren skrev:
Japp plåt ska ligga på läkt.

På vilket sätt är det enklare börja nerifrån?
Slippa jobba i nerförsbacke (jag har korta armar ;)) , lättare att slå ihop sponten och slippa hålla på att vika om pappen är dom första jag kommer på.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Slippa jobba i nerförsbacke (jag har korta armar ;)) , lättare att slå ihop sponten och slippa hålla på att vika om pappen är dom första jag kommer på.
OK har redan beställt yap 2200 är de då ännu mer fördel börja nerifrån?

Även om jag börjar nerifrån tänker jag det är en fördel att lägga papp allteftersom och inte spara hela intäckningen till slutet av väderskäl?
 
Redigerat:
Rickard.
N Novisfixaren skrev:
OK har redan beställt yap 2200 är de då ännu mer fördel börja nerifrån?

Även om jag börjar nerifrån tänker jag det är en fördel att lägga papp allteftersom och inte spara hela intäckningen till slutet av väderskäl?
Ja det tycker jag, yap 2200 är "sprödare" och får lättare sprickbildning om man viker men det är nog mest den extra tidsåtgång som stör mig, men det behöver ju inte vara relevant för dig.

Innan man gör kväll så täcker man alltid med underlagspapp eller pressning :)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ja det tycker jag, yap 2200 är "sprödare" och får lättare sprickbildning om man viker men det är nog mest den extra tidsåtgång som stör mig, men det behöver ju inte vara relevant för dig.

Innan man gör kväll så täcker man alltid med underlagspapp eller pressning :)
Ok har fått för mig att man oftas lägger hela råsponten innan täckning med papp men man gör alltså ibland såsom jag tänkt och täcker in efterhand..?
 
Rickard.
N Novisfixaren skrev:
Ok har fått för mig att man oftas lägger hela råsponten innan täckning med papp men man gör alltså ibland såsom jag tänkt och täcker in efterhand..?
Det är inte vanligt att man så fort man rymmer en pappvåd byter arbetssyssla men det är vanligt att innan man gör kväll ser till att allt som är utlagt också är täckt med papp, det ska ju ändå göras.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.