Läckage ifrån vattenutkastaren då jag startar vattnet igen efter vintern.

Först kom mer av ett strilande läckage från utkastaren när den öppnades, jag läste att det ofta beror på att den stängts för hårt och deformerat packningen (guilty as charged, jag drog åt den skithårt före vintern).

Tog ut spindel (som jag tror den heter, delen precis innanför av/påstängningskranen. Det hade samlats mycket smuts vid inre o-ringen som rengjordes och sen bytte jag båda o-ringarna mot vad som såg ut som motsvarande storlek från reservlådan.

Detta gjorde saken mycket bättre men det finns fortfarande en liten droppläcka som jag tror kommer från hålet som är markerat på bilden. Verkar inte läcka i stängt läge utan endast då utkastaren är öppen.

Förslag? Måste man byta ut hela spindeln, eller är det så att utkastaren kräver någon speciell o-ring från Gustavsberg?

Tror detta är utkastaren: https://www.bauhaus.se/gustavsberg-vattenutkastare#go-to-description
 
  • Vattenkran med ansluten blå slang, väggmonterad, röd cirkel markerar skadad del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har exakt samma problem med min vattenutkastare nu. Jag chansade och köpte en ny spindel då priset kändes överkomligt. Höll tät i ungefär 3 veckor.. Nu smådroppar det igen för mig.
Har du lyckats lösa det för dig?
 
M mazza skrev:
Har exakt samma problem med min vattenutkastare nu. Jag chansade och köpte en ny spindel då priset kändes överkomligt. Höll tät i ungefär 3 veckor.. Nu smådroppar det igen för mig.
Har du lyckats lösa det för dig?
Jag gjorde två saker
1) jag gjorde rent delen precis innanför av/på-kranen, en del med två gummiringar där visst läckage verkade ske. Gummitingarna byttes. (Jag råkar kalla detta för spindel i originalposten vilket var fel, spindeln sitter längre in)
2) eftersom det fortfarande kom lite läckage bytte jag spindeln och därefter fungerade allting perfekt

Som jag förstått det har du redan bytt spindeln så tyvärr hjälper nog detta inte dig. Jag läste att spindeln kan skadas av att dras åt för hårt, kan du ha löst det med bytet och därefter råkat skada spindelns packning på nytt?

Edit: jag använde "standard" o-ringar för att täta i steg 1, det behövdes ingen specialare
 
J Jkwon skrev:
t there was more of a shrill leak from the ejector when opened, I read that this is often due to it being closed too tight and deforming the gasket (guilty as charged, I tightened it like hell before winter).
J Jkwon skrev:
Leakage from the water ejector when I start the water again after the winter.

First there was more of a shrill leak from the ejector when opened, I read that this is often due to it being closed too tight and deforming the gasket (guilty as charged, I tightened it like hell before winter).

Took out spindle (as I think it's called, the part just inside the on/off valve. There had been a lot of dirt built up at the inner o-ring which was cleaned and then I replaced both o-rings with what looked like the same size from the spare box.

This made things much better but there is still a small drip stain which I think is from the hole marked in the picture. Doesn't seem to leak in the closed position, but only when the ejector is open.

Suggestions? Does the entire spindle have to be replaced, or does the ejector require a special o-ring from Gustavsberg?

Think this is the ejector: [länk]
Hi @Jkwon, I have almost the same faucet, could you guide me how to open it and change the spindle. I am facing a difficulty in finding out how to open the faucet to take out the spindle. Thanks in advance.
 
Leakage from faucet
 
  • Gilla
Sebbe skane
  • Laddar…
Krilleman
R ripz_gul skrev:
Hi @Jkwon, I have almost the same faucet, could you guide me how to open it and change the spindle. I am facing a difficulty in finding out how to open the faucet to take out the spindle. Thanks in advance.
Here U have the complete assembly instructions:
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633344_Utomhuskran_2401.pdf

Like this, remove the allankey 2,5mm first...
Illustration av monteringsinstruktioner för en utomhuskran med en 2,5mm insexnyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.