Milkshaken
Min teori varför det blir just så är ju att området runt karmen värms upp av luften inifrån, det smälter snön, sen när tempen går ned, så fryser det på, för att sedan smälta igen och droppa in...
Konstruktionerna är som så att fönstrena vilar på vinkelbeslag som monteras på råsponten.....man måste således ha en liten liten springa åt alla håll för att kunna justera fönstrena....
Det är under där sen jag kan tänka mig att isoleringen inte håller måttet, det ska dit, plastskikt, isolerrulle mm,,, men personligen tycker jag att det är ett undermåligt system.... har satt en hel del av dom moderna Veluxfönstrena och tycker som sagt att grundkonceptet är lite vekt...... Jag hade nog velat haft karmen vilandes i en gummikrage istället, och isolering runt den sen, istället för som nu, mer eller mindre öppet ......
 
Milkshaken skrev:
Min teori varför det blir just så är ju att området runt karmen värms upp av luften inifrån, det smälter snön, sen när tempen går ned, så fryser det på, för att sedan smälta igen och droppa in...
Konstruktionerna är som så att fönstrena vilar på vinkelbeslag som monteras på råsponten.....man måste således ha en liten liten springa åt alla håll för att kunna justera fönstrena....
Det är under där sen jag kan tänka mig att isoleringen inte håller måttet, det ska dit, plastskikt, isolerrulle mm,,, men personligen tycker jag att det är ett undermåligt system.... har satt en hel del av dom moderna Veluxfönstrena och tycker som sagt att grundkonceptet är lite vekt...... Jag hade nog velat haft karmen vilandes i en gummikrage istället, och isolering runt den sen, istället för som nu, mer eller mindre öppet ......
Jag håller med. monterade inte själva fönstren i taket men gjorde insidan med tätskikt mm o det känndes inte igenomtänkt. Bökigt!
 
Jag måste ha tur.. Mina 2 takfönster har suttit sen -73, Inga läckage än och jag har aldrig skottat dom.. Har eternitpannor och 45° tak. Bytte tätnlister på dom i somras för att de drog.. peppar peppar ta i trä:)
 
Gammal tråd men fortfarande aktuellt. Har samma läckage. Är det någon som vet om det läcker enbart vid tätningslisten mellan båge och karm eller även runtom utanför karmen ner i stomme/isolering?
 
Det är nog mest båge/karm det läcker vad jag förstått. Det är ju från glasdelen det töar och sedan fryser till is, vilket expanderar och trycker isär tätningslisterna.

Tyvärr påminde den här tråden mig om att jag något år efter senaste inlägget trillade ner från taket när jag skulle göra rent från snö. Klantigt kanske, eftersom jag inte förankrat stegen ordentligt och den gled iväg med mig hängande. Några knäckta revben och brutna utskott på ryggraden blev resultatet, plus en axel som krånglat sen dess. Det tog sin tid innan jag vågade mig upp på stege igen, men jag gör det om snön kräver.
 
Är det någon so har samma problem med läckage på de nya fönstren för platta tak?
 
K kungoliver skrev:
Hade slutbesiktning på huset i veckan och besiktningsmannen sa att många skador berodde på att det kommit in lite fukt vid listen som sedan frusit, sedan lite mer fukt som frusit etc. etc. så det "spränger" isär tätningen och vatten kommer in. Vet inte om det är problemet men är nog inte helt osannolikt.
Hej!
Gammal tråd….men nyfiken på hur det gick?
Sitter gissningsvis med samma…
Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.