Jag ångrar inte mina takfönster ...ännu. Har varit upp o sopat efter varje snöfall o det tar inte mer än 3-4min. Tycker att det är sååå mycket trevligare med taksfönster än lampor. Mina 5 ören :blushing:
 
Det är förj-ligt att inte en tillverkare i Sverige kan göra takfönster som fungerar ens 5-10 år i Sverige.

Har själv 2 st Velux P10 ( 94x160) som jag monterade själv i april 2009,. peppar...peppar inget läckage än, men jag ska hålla koll på dom.
Kan inte gå upp på ett slätt plåttak 6 meter upp varje gång det snöar, det är förenat med livsfara.

Tror inklädnaden av fönstret är mycket viktigt likså monteringen, monterar man ramen med minsta mm i spänn, så blir det att fönstret "ligger" på lite mera i ena änden och mindre i andra.

Att som ledande tillverkare av takfönster, inte sälja fönster med bättre isoleringsvärde än U-1,0 är katastof!, sen inkl karm U-1,4.

Hade det funnits Velux U-värde 0,6 ( som alla glastillverkare har), så hade nog isoleringsvärdet blivit så pass bra, att inte snön hade smält och bildat den mängd is som det blir nu.
Ett snöfall hade istället gjort takfönstrets isoleringvärde ännu bättre, med än mindre problem som följd.

Egentligen borde man bojkotta Velux och gå ihop och testa fallen i en domstol, för jag finner det mycket svårt att deras produkt ska få säljas, med kraven som medföljer ett köp nu.

Ungefär som man köper en bil, och tillverkaren har kravet på att den inte får utsättas för regn.

MvH Jawen
 
Redigerat av moderator:
Du har samma problem med bilarna med taklucka, kke inte lika fort men har nog aldrig sett eller haft en äldre bil som inte antingen haft igenlimmad taklucka eller läckande sådan.
Känns som naturlag, hål i taket+snö+omväxlande väder=läckage

jawen skrev:
Det är förj-ligt att inte en tillverkare i Sverige kan göra takfönster som fungerar ens 5-10 år i Sverige.

Har själv 2 st Velux P10 ( 94x160) som jag monterade själv i april 2009,. peppar...peppar inget läckage än, men jag ska hålla koll på dom.
Kan inte gå upp på ett slätt plåttak 6 meter upp varje gång det snöar, det är förenat med livsfara.

Tror inklädnaden av fönstret är mycket viktigt likså monteringen, monterar man ramen med minsta mm i spänn, så blir det att fönstret "ligger" på lite mera i ena änden och mindre i andra.

Att som ledande tillverkare av takfönster, inte sälja fönster med bättre isoleringsvärde än U-1,0 är katastof!, sen inkl karm U-1,4.

Hade det funnits Velux U-värde 0,6 ( som alla glastillverkare har), så hade nog isoleringsvärdet blivit så pass bra, att inte snön hade smält och bildat den mängd is som det blir nu.
Ett snöfall hade istället gjort takfönstrets isoleringvärde ännu bättre, med än mindre problem som följd.

Egentligen borde man bojkotta Velux och gå ihop och testa fallen i en domstol, för jag finner det mycket svårt att deras produkt ska få säljas, med kraven som medföljer ett köp nu.

Ungefär som man köper en bil, och tillverkaren har kravet på att den inte får utsättas för regn.

MvH Jawen
 
Redigerat av moderator:
I en biltaklucka så har man dräneringshål/dubbelplåt, som mynnar ut i slangar i C-stolpen & sluterligen droppar ut på marken, om det skulle läcka in.

= inga skador, sen har bilar våtanpassade innermattor/klädsel om ändå olyckan skulle vara framme.

Men takluckor på bil har mer & mer försvunnit i.o.m ac-anläggningar, men kan än i dag sakna dom ibland.

MvH Jawen
 
Iofs har ju inte mitt läkt men det är ett ELIT och mycket bättre isolerat är inte mitt heller finns ju inte så mycket att välja på liksom.

Tur nog har jag tegel och ett utsprång jag kan stå på så jag klarar enkelt att hålla rent mitt fönster.
 
Tänkte ha ett velux av ännu okänd storlek i det blivande badrummet. Denna tråd har fått mig att tveka en smula. Å andra sidan så borde en pall på golvet och helt öppet fönster kunna underlätta att hålla det fritt från snö och is. Skulle något ramla in gör det ju inget i ett badrum. Men det ger en extra "hålla koll på" sak på listan som jag helst inte vill ha.
 
Fast hur svårt är det att hålla koll? Du ser inte ut=åtgärd ;)

I mitt fall lyfte takfönstret rummet till oanade höjder. Alla kommentarer handlar i princip om hur rätt det var med takfönster. Sen att alla finesser ofta kan ha en baksida det är något man får räkna med tror jag tyvärr.
 
Lånar denna tråd lite. Hur mycket snölast tål ett takfönster? Vi har tre st i en längsgående rad. eftersom det blir en liten kant på toppen av fönstret hindras snön där och det byggs upp en vall med snö och is i botten. När detta släpper blir det ju en stor påfrestning av snön som kommer med dunder och brak (vi har ca 5m tak "över" fönstrena och glatta pannor, lutning 15 grader). Har varit ganska orolig för detta så jag har hållt det rent men behöver jag vara orolig?
 
Jag har samma bekymmer som beskrivs här, Velux installerade år 2007 av tak/plåtläggare enligt alla de regler som finns. Eftersom det är så många som har bekymmer undrar jag om inte det är ett ursprungsfel? Jag har nu fått en fuktskada och då har jag ändå hållit efter och tagit bort snö och is med jämna mellanrum i vinter. Är det rimligt att man dagligen ska klättra upp på taket vintertid? Ok - det har varit en besvärlig vinter men har inte Velux ett ansvar att informera om detta när man står i valet att installera takfönster? Med den erfarenhet jag har idag hade jag hellre betalat mer och låtit en glasmästare göra fasta takfönster istället.
 
Hade slutbesiktning på huset i veckan och besiktningsmannen sa att många skador berodde på att det kommit in lite fukt vid listen som sedan frusit, sedan lite mer fukt som frusit etc. etc. så det "spränger" isär tätningen och vatten kommer in. Vet inte om det är problemet men är nog inte helt osannolikt.
 
Vi har ett Velux takfönster från -83. Det har aldrig läckt, däremot var det kondens mellan glasen som gav en vit beläggning. Vi köpte en helt ny glaskassett och satte in. Kanske kan vara ett tips för att få stopp på läckage, dessa kassetter är alltså ett kit inklusive tätning som är mycket enkel att byta ut.

Vi har plåtar på fönstret som skall hjälpa till att styra undan vattnet, speciellt i nederkant lär det vara extra noga att det är tätt.
 
L
Har någon fått till en lösning på dom under den här vintern läckande takfönstren?
 
  • Gilla
Zenztöm
  • Laddar…
Skotta/sopa av dem i tid?
 
Har samma problem på ett hus byggt 2006. Har läckt in nu två vintrar i rad. Har haft snickare och plåtslagare som tittat på det och säger att det nog helt enkelt bara är att gilla läget.

Har lite svårt att se att det bara ska vara att acceptera att man har ett knappt 5 år gammalt hus som det läcker in i så fort det kommer snö.

Fönsterkonstruktionen på vårt hus är ett fasadfönster och ett takfönster i kombination:
http://www.velux.se/privat/takfonsterguide/kombinationer/kombi_fasad.aspx

Precis under mitt takfönstret, mellan takfönstret och fasadfönstret sitter en avrinningsränna för att smältvattnet ska ledas bort, men denna svämmar över hela tiden och här fryser det på och is och smältvatten "backar" upp mellan karmen och fönstret.

Jag gör rent rännan i princip dagligen för att undvika läckage. Har lite funderingar på om man skulle plocka bort rännan och istället låta smältvattnet droppa rakt ner framför fasadfönstret för att undvika att vattnet "backar" tillbaka upp på fönstret när det fryser.

Är det någon annan som har samma typ av fönster, med avrinningsrännan och känner igen problemet eller testat med att plocka bort avrinningsrännan eller satt in värmekabel?
 
Ni som har problem, läs inlägg nr 5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.