Vi bor i kedjehus (15 st) och alla har takfönster. Till dags dato har 11 st erkänt att de fått in mer eller mindre mängd vatten, jag tror att de 4 som är kvar överhuvudtaget inte bryr sig...q(;^;)p Jag var upp för ett par veckor sedan och skottade bort snön och upptäckte den isvall som var 4 dm tjock, den fick jag ta med yxan...:D I går eftermiddag hade vi ett stormliknande väder med mycket snö som yrde runt och då kunde man med blotta ögat se att det snöade från fönstret :x Vi hade redan då vi köpte huset för 1½ år sedan bestämt att takfönstret ska väck så jag kladdade silicon mellan glaskassetten och karmen och då slutade det..
 
Eller så skippar man takfönster!? :S

Vi hade tänkt sätta in Velux takfönster på flera ställen men efter detta börjar man ju fundera. Känns inget vidare att ha värmekablar liggandes heller. Fast det kanske inte blir någon förbrukning att tala om på så korta längder? Och öppna fönstret och skotta så fort det blir minusgrader och snö är väl lagom roligt.

Är det ett utbrett problem, eller har några få haft otur och ska man skylla på den snöiga vintern?
 
Micke_vb skrev:
Vi bor i kedjehus (15 st) och alla har takfönster. Till dags dato har 11 st erkänt att de fått in mer eller mindre mängd vatten, jag tror att de 4 som är kvar överhuvudtaget inte bryr sig...q(;^;)p Jag var upp för ett par veckor sedan och skottade bort snön och upptäckte den isvall som var 4 dm tjock, den fick jag ta med yxan...:D I går eftermiddag hade vi ett stormliknande väder med mycket snö som yrde runt och då kunde man med blotta ögat se att det snöade från fönstret :x Vi hade redan då vi köpte huset för 1½ år sedan bestämt att takfönstret ska väck så jag kladdade silicon mellan glaskassetten och karmen och då slutade det..
Vad är det för årsmodell på fönstren?
 
Ja, de är från -73...
 
Micke_vb skrev:
Ja, de är från -73...
ååååååkäääj :rolleyes:

Nej men allvarligt så känns det ju lite tryggare faktiskt, för jag vill gärna tro att nya fönster är lite mer genomtänkta.
 
Det är de säkert men jag känner de som har fönster från -06 och -07 som det också är problem med.. Nu har det ju varit en besvärlig vinter på många sätt men att installera takfönster är lite grann som att be om problem...;)
 
På det sätt det lyfter en värdelös skrubb till ett riktigt ljust och luftigt rum så gör det att det är värt det för min del.

Sopa snö är ju inte hela världen, värre när hela gården drivit igen och det tar timtal att skotta :rolleyes:

Jag kan tom ta snön från insidan och då krävs ju egentligen inte mer än en bilsop OM man tar det i tid.
 
Ja, alla värderar vi saker och ting olika... Själv skulle jag försöka ordna ljuset på annat sätt än att göra hål i taket och därmed en risk för tråkigheter...:rolleyes:
 
Samma problem för mig igår. Tre år gamla Velux-fönster, mycket snö på taket och -12 grader utomhus. Plötsligt börjar det droppa ned på parketten. Vattnet kommer in mellan glasruta och karm. Klättar upp på taket mitt i natten för att skotta unden snöt och skapa fri passage för upptinat vatten nedanför fönster. Därefter upphör läckaget.
 
Hå och hej, här var det många med samma problem. Trodde själv att mina fönster var nån måndagsvariant, av totalt 4 V-lux monterade 2007 så har 2 läckt, det sipprade in mellan glaskassetten och bågen så det gick inte in bakom smygar eller in i isolering. Upp och knacka is, sen upphörde läckaget.

Snabb upptäckt, inga skador men om man varit bortrest? Borde inte konstruktionen vara så tät att detta inte händer? Kan V-lux verkligen svära sig fria från snö?

Är det trycket som gör det, fruset vatten ökar ju i volym? Det är väl okej att ta bort snö nån gång då och då men om det behövs så fort det kommer nån dm då får man väl tänka om.

Kjell G
 
Ett oöppningsbart skulle ju iofs kunna göras tätt.Men vad hjälper det när det då bara far in i taket och egentligen orsakar ännu mer skada.

Varför det kommer in är troligen för att du får en vattenpelare bakom isdammen, denna vattenpelare vandrar hela tiden uppåt medan det fryser på, så till slut så kommer vattnet in i konstruktionen. Hur många vanliga fönster håller tätt om det står en meter vatten utanför?

Takfönster och snö är en inte helt bra kombination helt enkelt.
 
v-g skrev:
.....Takfönster och snö är en inte helt bra kombination helt enkelt....
Jodå, med lösningen jag visade ovan så funkar det bra. Iaf för mig och jag bor i Luleå :)
Men jag skulle ändå tänka mig för mer än en gång innan jag valde det.
 
Var inne i vår skrubb igår natt med vårt alldeles nyinsatta Velux takfönster och såg då droppandet...

Faktum är att vi betalade fakturan i förrgår för montaget + fönstret och såg alltså igår att det läckte in. Vattnet kommer in mellan träkarm och glaskassett, precis som för övriga.

Visst, det ligger en del snö och is på fönstret men nog trodde jag att det borde tåla vårt klimat? Eller är de gjorda för danska förhållanden kanske?

Så, vad göra? Ska i alla fall ringa snickaren i morgon som gjorde jobbet och klaga, men då fakturan nu är betald... Tja, inget att trycka på har man ju kvar.

Ska upp imorgon och skotta rent, men ska man behöva göra det jämt framöver då det kommer snö?

Vattnet som droppade in har fått hela insidan av fönsterkarmen (mdf?) att svullna och bubla upp. Det ser inte snyggt ut. :@

Till saken hör att snickaren varnade mig för att satsa på takfönster. "De läcker JÄMT" sa han. Och nu ska jag alltså ge honom rätt. :blushing:

Kansker jag testar att reklamera fönstret till Velux men då det nu står i skötselanvisningen att man ska hålla fönstret rent från snö, finns det då något hopp?

Kanske ARN har något att säga om i detta fall? Vad tror ni?
 
För att kunna reklamera till Velux ska det finnas ett ursprungsfel i varan vilket jag betvivlar att det är. Jag tror att det bara är att bita i det sura äpplet och skotta bort snö och is vid behov..... som jag skrivit i ett tidigare inlägg så har i stort sett alla på vår gata haft problem denna vinter, flera grannar inkl oss själva ska plocka bort takfönsten nu i sommar för att bli kvitt ett problem. Nu är ju våra fönster från -73 men det verkar ju inte spela någon större roll i sammanhanget.
 
Sopade av mitt idag, samt passade på att skotta av utsprånget för balkongen. Själva sopmomentet tog inte många minuter om ens två så jämfört med resten av gården var det det minsta problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.