GAAAAHHHH...

När man för en gångs skull anlitar hantverkare för att få nånting ordentligt gjort, så blir det katastrof...

Upptäckte i fredags kväll att kopplingen till diskmaskinen läcker. Den installerades för 3 veckor sedan, och har säkert läckt sedan dess. :'( Vi såg det inte förrän det började rinna ut på golvet, för dumma som vi var höll vi inte koll på det. Vi trodde ju att det skulle vara ordentligt gjort, för det var ju en fackman...

Ibland får man lära sig den hårda vägen.

Som tur är tog butiken, som körde hem och installerade diskmaskinen, på sig hela ansvaret, och vi har dessutom haft en besiktningsman från försäkringsbolaget att titta på det (han kom fram till samma sak). Men det känns jobbigt, nu när vi äntligen börjar få ordning på huset ska vi tvingas riva upp halva diskbänken...

Undrar egentligen ingenting, var bara tvungen att skriva av mig lite av min frustration... Men ett tips är att hålla ordentlig koll på dylika kopplingar efter installation oavsett vem som utfört dem (antagligen uppenbart för alla utom oss).
// Kristina
 
Så otroligt tråkigt. Man blir ruggigt sur då man anlitat folk för att det verkligen ska bli rätt och sedan blir det maxfel.
 
För mitt eget höga nöjes skull kommer här en uppdatering. "Rörmokaren" var nämligen hos oss i förra veckan för att lagga den läckande kopplingen. Det resulterade i
- ett avsågat plaströr (avloppet från diskhon)
- läckage i skarven mellan två plaströr (vilket vi upptäckte efter att han åkt, kunde som tur var fixa det själva genom att skruva isär och ihop rören - gängorna hade hamnat snett)
- ny diskmaskinskoppling, som faktiskt inte läcker (peppar peppar...).

Efter att han åkt upptäckte jag även att han kopplat diskmaskinen på varmvattnet...

Behöver jag säga att den mannen aldrig kommer in i vårt hus igen?

Nu ska vi bara få 'den stora hemelektronikkedjan' att skicka en riktig rörmokare för att koppla den på kallvattnet i stället.
 
Vore kul att höra med dem om de tänkt någon kompensation för besväret. ;)
 
Ja, kompensation vill de ju inte prata om förrän besiktningen är gjord.

Jag fick dock veta igårkväll att installation görs endast på befintlig koppling, dvs han hade inte gjort något fel i det fallet (enligt dem, jag tycker att det är otroligt taffligt att inte kontrollera och åtminstone meddela oss att den är kopplad på varmvattnet). Skrattretande att det ska kosta 1000 spänn att få en diskmaskin hemkörd, ditställd och fastskruvad... GÅ INTE PÅ DEN BLUFFEN.

Ja, vi är lurade, som vanligt, börjar bli lite bitter... >:(
Väntar bara på att kyl/frysen vi köpte samtidigt ska paja...

Får se vad besiktningen säger (har någon här erfaranhet av "Byggledarna", som visst ska anlitas?). Förhoppningsvis behöver bara skåpet bytas ut. Isf nöjer jag mig med det plus att de flyttar kopplingen till kallvattnet som kompensation.

Tur att vi har bokat julsemester nu, så jag har något trevligt att se fram emot...
// Kristina
 
Man ska aldrig anlita hantverkare. Aldrig! ;)
 
koko skrev:
Ja, kompensation vill de ju inte prata om förrän besiktningen är gjord.

Jag fick dock veta igårkväll att installation görs endast på befintlig koppling, dvs han hade inte gjort något fel i det fallet (enligt dem, jag tycker att det är otroligt taffligt att inte kontrollera och åtminstone meddela oss att den är kopplad på varmvattnet). Skrattretande att det ska kosta 1000 spänn att få en diskmaskin hemkörd, ditställd och fastskruvad... GÅ INTE PÅ DEN BLUFFEN.

Ja, vi är lurade, som vanligt, börjar bli lite bitter...  >:(
Väntar bara på att kyl/frysen vi köpte samtidigt ska paja...

Får se vad besiktningen säger (har någon här erfaranhet av "Byggledarna", som visst ska anlitas?). Förhoppningsvis behöver bara skåpet bytas ut. Isf nöjer jag mig med det plus att de flyttar kopplingen till kallvattnet som kompensation.

Tur att vi har bokat julsemester nu, så jag har något trevligt att se fram emot...
// Kristina
På våran diskmaskinskran kan vi välja om vi vill köra på varm eller kallvatten, har du provat vrida det lilla vredet över "klicket" som är åt ena hållet? (Vi har Vårgårda-
kran)

 
Är inte säker på att jag förstår vad du menar, men eftersom vår koppling sitter på varmvattenslangen är det nog svårt att få annat än varmvatten in i diskmaskinen... ???

Annars låter det spontant som en bra funktion, får kolla upp det när det blir dags för köksrenovering (inte än på några år, köket är från '99). :)
Tack för tipset.

// Kristina
 
Men har du inte ett litet vred på köksblandaren där du stänger vattnet till diskmaskinen?
Det är den jag menar att vi kan ändra mellan varmt och kallt med.
Eller är din kopplad direkt på röret utan möjlighet att stänga av vattnet, utom via ballofix?
 
Ahaaa, då förstår jag. Nej, vi har inget på blandaren, utan bara ballofixen under diskbänken.
Och det kommer vi nog inte ändra på, eftersom vi (jag) är väldigt förtjusta i blandaren...

Ang hantverkare anlitar jag dem gärna även i fortsättningen, men BARA på rekommendation från tillförlitliga källor. Kommer ALDRIG MER anlita en affärs samarbetspartner. >:(
 
Jesca_j skrev:
Men har du inte ett litet vred på köksblandaren där du stänger vattnet till diskmaskinen?
Det är den jag menar att vi kan ändra mellan varmt och kallt med.
en ganska ovanlig funktion.

Det finns en del problem med att köra diskmaskinen på varmvatten.
 
Det är ingen stor sak att kapa röret och sätt på en ballofix till kallvattenledningen. rörkapare och ballofix för ett par hundralappar löser det glöm inte gängtejpen bara.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.