16 695 läst · 27 svar
17k läst
27 svar
Läckage vid borrhålet till bergvärmen
Bortsett från att kopplet från slangarna utifrån sitter på insidan av huset så är allt invändigt i metall.
Nåja, får se vilken peng allt landar på och hur jag går vidare.
Har iaf mycket mer kött på benen nu.
Känn er fria att fortsätta mata på med matnyttigt. Har en känsla att beroende på vad det kommer att kosta kan jag behöva all ammo jag kan få.
Nåja, får se vilken peng allt landar på och hur jag går vidare.
Har iaf mycket mer kött på benen nu.
Känn er fria att fortsätta mata på med matnyttigt. Har en känsla att beroende på vad det kommer att kosta kan jag behöva all ammo jag kan få.
Hej
En liten fundering bara.
Är du hundra på att det är vid dessa kopplingar det läcker ?
I vår Nibe från 2004 var det interna slangarna inne i VP med kopplingar och väldigt tunt gods i muttrarna som spruckit och läckte och p.g.a av värmen internt i VP så rann det aldrig ut något brine på golvet i pannrummet utan detta "förångades internt i VP" så vi trodde också att det var utanför huset som det läckte men när vi lät byta dessa slangpaket till ett nytt med tjockare gods i muttrarna så har vår VP ej behövt fyllas på och det är ca två sedan bytet gjordes.
Detta är tydligen ett vanligt fel i många VP enligt han som fixade vår.
Med vänlig hälsning
Bosse
PS Jag kommer inte ihåg hur våra kopplingar såg ut när vi grävde fram dessa men de var helt ok enligt "VPfixaren" och läckte alltså inte som jag trodde.
En liten fundering bara.
I vår Nibe från 2004 var det interna slangarna inne i VP med kopplingar och väldigt tunt gods i muttrarna som spruckit och läckte och p.g.a av värmen internt i VP så rann det aldrig ut något brine på golvet i pannrummet utan detta "förångades internt i VP" så vi trodde också att det var utanför huset som det läckte men när vi lät byta dessa slangpaket till ett nytt med tjockare gods i muttrarna så har vår VP ej behövt fyllas på och det är ca två sedan bytet gjordes.
Med vänlig hälsning
Bosse
PS Jag kommer inte ihåg hur våra kopplingar såg ut när vi grävde fram dessa men de var helt ok enligt "VPfixaren" och läckte alltså inte som jag trodde.
Hej, jo är helt 100 på att det läcker vid kopplingarna mot borrhålet. Marken är snustorr utom just runt kopplingarna där den är blöt och osar etanol. Kontrollerat invändigt i pannan och finner inga spår av läckage. Svårt att försäkra sig om förstås om det är som du säger först när man byter man ser om det blir bra. Kör IVT så kanske förskonad mot just detta.bonor skrev:Hej
En liten fundering bara.
Med vänlig hälsning
Bosse
Blir dock förvånad att jag på kort tid lokaliserat tre läckor på systemet...
Redigerat:
Varit inne på det också men är allergisk mot halvmesyrer. Det kan, mitt i eländet, trots allt vara lite roligt att lära sig allt detta. Men jag nöjer mig med en gång. Vill inte riskera att göra om allt igen, på lång eller kort sikt. Dessutom ligger hålet under mina thujor så nu står fyra halvplågade i givakt vid altanen och de blir väldigt besvikna om jag ska hålla på och experimentera för länge.R RoBo skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 566 inlägg
Om den är starkare än 30% så räknas det som sprängämne. Med krav på stötvågsbarriär mot värmepumpen osv.useless skrev:
redan under 30% så krävs det metallrör. Reglerna kräver tydligen egentligen metallrör även utomhus och ned i borrhålet, men där har man tydligen insett det absurda med det kravet. Och det finns ngn. sorts de facto dispens. Men det krävs metallrör inomhus
Planen nu är att byta och sätta dit svetskopplingar på fredag. Skall det göras så låt oss då göra det by the book.
Passar då även på att isolera slangarna med "Tubolit", byta den läckande kulkopplingen vid avluftningskopplet och avlufta systemet. Skall även göra ytterligare en översyn och se att inga fler läckor ligger och lurar.
Funderar även kring något form av skydd till slangar och borrhål. Var inne på ett rör (orange) för utomhusbruk som man kan dela och lägga över slangarna. Andra tips här?
Vad gäller ersättningar från tidigare ägare så känns det nog som om jag i dagsläget släpper det. Krångligt och det ska förhoppningsvis inte kosta skjortan att lösa detta.
Passar då även på att isolera slangarna med "Tubolit", byta den läckande kulkopplingen vid avluftningskopplet och avlufta systemet. Skall även göra ytterligare en översyn och se att inga fler läckor ligger och lurar.
Funderar även kring något form av skydd till slangar och borrhål. Var inne på ett rör (orange) för utomhusbruk som man kan dela och lägga över slangarna. Andra tips här?
Vad gäller ersättningar från tidigare ägare så känns det nog som om jag i dagsläget släpper det. Krångligt och det ska förhoppningsvis inte kosta skjortan att lösa detta.