Har skaffat en volvo recharge och har precis börjat köra den. Detta blev lite oplanerat så jag har inte hunnit planera för laddning och dylikt, men skall man ha laddbox även till hybrider trots att laddeffekten är förhållandevis låg jämfört med riktig elbil? Vad skall man ha i så fall och var skall den sättas? I garaget? I carport ute för brandrisk eller vad säger ni?
 
sunnis
Laddeffekten är inte alls "låg" på en hybrid, på en fas är den lika hög som en riktig elbil och kan ställa till det med övriga förbrukare i hushållet.

Några snabba fördelar:

* El-säkerhetsmässigt säkrare installation
* Grönt avdrag 50% kommer inte vara för evigt.
* Lastbalansering så inte huvudsäkringarna går PGA andra förbrukare
* Obefintlig stöldrisk

Finns massa olika boxar på marknaden, spelar egentligen ingen jättestor roll vad man väljer. Montera en vanlig 22/11kW box, gärna med en extra lång kabel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Håller med. Små batterier för också med sig paradoxen att man vill ladda dem snabbare än man vill (behöver) med större batteri.

Kanske kör man tomt på el i hybriden hem från arbetet men vill skjutsa ungar ett par timmar senare och vill maxa andelen el. Då vill man ladda så fort man kan, medan man med en riktig elbil hade kunnat nöja sig med att ladda långsammare under natten.

Med det sagt, ska du skaffa en laddbox så köp en för trefas även om nuvarande bil bara tar enfasladdning. Prisskillnaden är måttlig, men ger en bra framtidssäkring.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
gärna med en extra lång kabel
Eller ännu hellre utan fast kabel, så kan man enkelt byta/välja själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det beror på vad bilen accepterar i laddning. T ex Volvo tar 16 A en-fas t o m årsmodell 2023. Fr o m 2024 är det 16 A 2-fas. Då behöver du laddbox.
Annars funkar ett vanligt 230-uttag. Dock kanske du bara får ut 10A som max.
Det tar längre tid att ladda bara.

Sen har vi det vanliga med möjlig brandrisk osv, men våra schuko-kontakter är godkända för 16 A.
 
Strip Strip skrev:
Eller ännu hellre utan fast kabel, så kan man enkelt byta/välja själv.
Precis, utan fast är bäst. Och på extra lång finns det upp till 30m :)
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Köp en laddsladd med CEE handske och montera ett dylikt uttag. Borde vara billigare än laddbox.

En hybrid laddar ju oftast betydligt kortare tid än en elbil så då borde det inte hinna bli lika varmt.
 
  • Ledsen
NoiseMaker
  • Laddar…
Jag laddar min rena elbil i ett vanligt vägguttag så mitt tips är att inte lägga onödiga pengar på laddbox.
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
S Styrman_jansson skrev:
Köp en laddsladd med CEE handske och montera ett dylikt uttag. Borde vara billigare än laddbox.

En hybrid laddar ju oftast betydligt kortare tid än en elbil så då borde det inte hinna bli lika varmt.
De är oftast dyrare än eller i paritet med en vanlig laddbox :) Annars hade jag köpt en att ha med på resa, om de var överkomliga i pris.
B Bombus pratorum skrev:
Jag laddar min rena elbil i ett vanligt vägguttag så mitt tips är att inte lägga onödiga pengar på laddbox.
Låter ju bara dumsnålt och schuko är väl inte kända för att gilla hög och långvarig belastning…
Så tar det ju väldigt mycket längre tid!

Jag kör på en Zaptec Go, går ju få för runt 5-6k med installation :) (De hade nyligen en dålig batch vi fick först, så fick byta boxen efter tre dagar, men har sedan funkat bra! :) )
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Jag laddar min rena elbil i ett vanligt vägguttag så mitt tips är att inte lägga onödiga pengar på laddbox.
Och du är medveten om att denna form av laddning har startat flera bränder?

Om eluttaget har oskarvad kabel från centralen så är det OK, men inte ett vanligt uttag som kan ha dåliga skarvar i väggarna i huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Jag laddar min rena elbil i ett vanligt vägguttag så mitt tips är att inte lägga onödiga pengar på laddbox.
Laddar du bilen hela helgen? En vanligelbil tar 30 timmar med ca 70kwh batteri på 10a.
 
  • Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
S Styrman_jansson skrev:
Vilken laddbox får du för 3500:-?
([länk])
Tittar man på saker från AliExpress så visst, men då kan du köpa den där direkt och spara nästan 1500 kr 😂
https://a.aliexpress.com/_mNS7hE4

Här har du två stationära för samma pengar, för sakens skull;
https://a.aliexpress.com/_mL0Da9e

https://a.aliexpress.com/_mqrh1Lq

Personligen hade jag nog satsat på typ denna om jag ville ha med CEE-don(Ctek har väl också nån);
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/adapter-cee-3-fas-16a-till-laddkabel-typ-2
 
M
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tittar man på saker från AliExpress så visst, men då kan du köpa den där direkt och spara nästan 1500 kr 😂
[länk]

Här har du två stationära för samma pengar, för sakens skull;
[länk]

[länk]

Personligen hade jag nog satsat på typ denna om jag ville ha med CEE-don(Ctek har väl också nån);
[länk]
Hur vågar du köpa den typen av utrustning på Ali?
Det är ju långt ifrån ovanligt att diverse kinesiska USB laddare blir klassade som brandfarliga och det är saker som drar några få mA.

Med tanke på vad en elbil kostar så verkar det minst sagt dumsnålt att köpa en troligen undermålig laddbox bara för att spara några tusenlappar!
 
  • Gilla
lbs129
  • Laddar…
richardtenggren
M mnils skrev:
Hur vågar du köpa den typen av utrustning på Ali?
Det är ju långt ifrån ovanligt att diverse kinesiska USB laddare blir klassade som brandfarliga och det är saker som drar några få mA.

Med tanke på vad en elbil kostar så verkar det minst sagt dumsnålt att köpa en troligen undermålig laddbox bara för att spara några tusenlappar!
Hur tänker du nu, det var ju bara för att poängtera att om man är dumsnål så finns det flera alternativ, och detta var ju samma produkt som styrman länkade?
Om du hade läst tidigare inlägg så ser du att jag kör en Zaptec och i det inlägget du citerade skrev jag att jag valt en från Metron om jag valt en portabel…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.