Finns det någon som är insatt i ARCU ventilen på bilden som vet om man kan lossa packboxen för att försöka få loss en stängd ventil utan att det forsar vatten?
Har inte fått loss den genom att banka på ventilen.
Radiatoranslutningar, ventiler och rör, mot en vägg, ovanför ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett termostatventilhuvud för en radiator, vit och grå, monterad på ett element, med texten "ARCU".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu känner jag inte till just den ventilen.
Men generellt så brukar ventilkäglan stänga till mot packboxen när ventilen är fullt öppen, när vredet/termostaten är bortplockad, alltså när stiftet har fjädrat ut.

Men är inte ventilkäglan fullt öppen så kommer det ut vatten när packboxen tass bort.

Genom att sänka systemtrycket och stänga av cirkulationspumpen så minskas mängden vatten som kan komma ut.
 
  • Gilla
Göran Söderman
  • Laddar…
Göran Söderman Göran Söderman skrev:
Finns det någon som är insatt i ARCU ventilen på bilden som vet om man kan lossa packboxen för att försöka få loss en stängd ventil utan att det forsar vatten?
Har inte fått loss den genom att banka på ventilen.
[bild] [bild]
Testa med WD40 inkl att fylla ventilpinnesutrymmet och sedan efterföljande knackningar. (WD40 kan göra underverk) Sen får man se upp med att inte ventilpinnen flyger ut, har hänt mig!
 
  • Gilla
Göran Söderman
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu känner jag inte till just den ventilen.
Men generellt så brukar ventilkäglan stänga till mot packboxen när ventilen är fullt öppen, när vredet/termostaten är bortplockad, alltså när stiftet har fjädrat ut.
Demmpa Demmpa skrev:
Nu känner jag inte till just den ventilen.
Men generellt så brukar ventilkäglan stänga till mot packboxen när ventilen är fullt öppen, när vredet/termostaten är bortplockad, alltså när stiftet har fjädrat ut.

Men är inte ventilkäglan fullt öppen så kommer det ut vatten när packboxen tass bort.

Genom att sänka systemtrycket och stänga av cirkulationspumpen så minskas mängden vatten som kan komma ut.
Demmpa Demmpa skrev:
Nu känner jag inte till just den ventilen.
Men generellt så brukar ventilkäglan stänga till mot packboxen när ventilen är fullt öppen, när vredet/termostaten är bortplockad, alltså när stiftet har fjädrat ut.

Men är inte ventilkäglan fullt öppen så kommer det ut vatten när packboxen tass bort.

Genom att sänka systemtrycket och stänga av cirkulationspumpen så minskas mängden vatten som kan komma ut.

Men är inte ventilkäglan fullt öppen så kommer det ut vatten när packboxen tass bort.

Genom att sänka systemtrycket och stänga av cirkulationspumpen så minskas mängden vatten som kan komma ut.
Ventilkäglan bör vara stängd eftersom radiatorn är kall. Och det kommer inget vatten när jag lättade på packboxen. Men kan ju stänga slingan och lätta på trycket innan jag experimenterar mer.
 
P paralun skrev:
Testa med WD40 inkl att fylla ventilpinnesutrymmet och sedan efterföljande knackningar. (WD40 kan göra underverk) Sen får man se upp med att inte ventilpinnen flyger ut, har hänt mig!
Har kört med 556 och knackat. Men händer inget med ventilen. Däremot går pinnen lätt och verkar vara låst underifrån. För det tar stopp när man drar i den.
 
Att använda olja kan ge problem beroende på vad packningarna är tillverkade av. EPDM gummi t ex tål inte mineralolja.
 
  • Gilla
Björkskär och 1 till
  • Laddar…
Göran Söderman Göran Söderman skrev:
Har kört med 556 och knackat. Men händer inget med ventilen. Däremot går pinnen lätt och verkar vara låst underifrån. För det tar stopp när man drar i den.
Jo nu föredrar jag WD40 för av någon anledning så verkar det ha bättre egenskaper än 556.
Men.... får du ur pinnen så skulle jag fylla utrymmet med 556, trycka tillbaka pinnen och sedan knacka försiktigt.
Sen behövs det ett antal minuter för WD40 eller 556 att verka innan det är någon mening med att knacka.
 
P paralun skrev:
Men.... får du ur pinnen så skulle jag fylla utrymmet med 556, trycka tillbaka pinnen och sedan knacka försiktigt.
Stiftet/pinnen ska normalt inte gå å ta bort, utan det sitter normalt en spårryttare på insidan så att stiftet inte ska försvinna.

Det är en av anledningarna till att man aldrig ska dra i stiftet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Stiftet/pinnen ska normalt inte gå å ta bort, utan det sitter normalt en spårryttare på insidan så att stiftet inte ska försvinna.

Det är en av anledningarna till att man aldrig ska dra i stiftet.
Där har du nog totalt fel... jag kan dra ur mina pinnar enkelt mha en tång.
Sen kan då pinnen av sig själv flyga ur med demonterad termostat och då står man där med ena tummen i hålet och den andra letar febrilt vart pinnen hamnade! (har letat hur det är med Arcu men jag tror det är en lös pinne även där)
 
P paralun skrev:
Där har du nog totalt fel... jag kan dra ur mina pinnar enkelt mha en tång.
Sen kan då pinnen av sig själv flyga ur med demonterad termostat och då står man där med ena tummen i hålet och den andra letar febrilt vart pinnen hamnade! (har letat hur det är med Arcu men jag tror det är en lös pinne även där)
Två olika packboxar,
Mässingsfärgad metalldel med gängor, möjligtvis en sorts anslutningskomponent eller adapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallisk, cylindrisk komponent med stift och flängor, sannolikt en del av en el- eller mekanisk apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Två olika packboxar,
[bild]
[bild]
Jo men om så så borde en motionering mha lämplig tång inkl WD40/556 göra susen.
 
Fettet i/innanför packboxen är armaturfett som smörjer packboxen.
 
  • Gilla
Björkskär
  • Laddar…
Min packbox är troligtvis enligt den undre bilden. Pinnen går att röra upp och ner. Men inte att dra ur. Den återfjädrar inte utan går sakta neråt när man släpper den. Förmodar att återfjädringen ska komma från ventilkäglan. Som i mitt fall verkar ha fastnat i stängt läge. Och på nått vis drar ner pinnen. Kan värmepistol vara något att testa med? Packningar bör åtminstone klara temperaturer motsvarande hett vatten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fettet i/innanför packboxen är armaturfett som smörjer packboxen.
Jo vad spelar det för roll? Här handlar det om att få loss ventilen och slippa tappa ner systemet så man kan byta ventilen. Min egen erfarenhet med mina egna ventiler, + 30år är att man får loss eländet med motionering inkl spray.
 
Göran Söderman Göran Söderman skrev:
Min packbox är troligtvis enligt den undre bilden. Pinnen går att röra upp och ner. Men inte att dra ur. Den återfjädrar inte utan går sakta neråt när man släpper den. Förmodar att återfjädringen ska komma från ventilkäglan. Som i mitt fall verkar ha fastnat i stängt läge. Och på nått vis drar ner pinnen. Kan värmepistol vara något att testa med? Packningar bör åtminstone klara temperaturer motsvarande hett vatten.
Har du testat med lämplig tång att motionera pinnen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.