I specifikationen för en nybyggnad av villa så stod det att de nu är krav på att man ska montera en separat elmätare som mäter all effekt som går åt för uppvärmning/varmvatten.

När kom denna regel? Var kan jag hitta den? Den finns inte i några elföreskrifter/svensk standard vad jag kan hitta. Antar att detta är någon Byggregel? Någon som har en länk?

Och varför ska man skilja ut värmen så här? Räcker de inte med en elmätare på hela anläggningen? (Där man nuförtiden varje månad får veta exakt förbrukning, utan att behöva ut och göra egna avläsningar).

För de är väl bättre att hålla koll på den totala förbrukningen och försöka få ner den, än att bara titta på vad man förbrukar till värme?
 
Tror det är betydligt bättre rent mentalt att få besked per enhet. Så man kan tydligt se vart energin tar vägen. Feedback måste vara direkt för att vara till nytta. Har själv talat med min elektriker att få en sådan installerad och en till pool/spa, men man möts bara av "varför då?".

Värmen är ju en stor förbrukare och enkel att sortera ut, så jag antar man börjar där. Ett första steg mot smart grid antar jag.
 
Är serverhallen(/switchrummet/mediacentret att betrakta som värme eller hushållsel? Och vad med storbildstv och spishällen? Och infravärmen till terrassen`?
 
All fastmonterat EL utrustning som värmer/kyler inomhus + varmvatten (garage exkluderat) ska räknas in. Gäller alla byggen som ansökan om lov lämnades efter 1 jan 2010. Kontroll mättning ska ske senast 24 mån efter byggnationens godkännande och omfatta en period om 12 följande månader.
Byggverkets föreskrifter om energihushålning. Ligger på deras hemsida.
 
Har gamle Stalin återvänt från dödsriket å fått jobb på Boverket??
 
  • Gilla
Shovelhead68
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Har gamle Stalin återvänt från dödsriket å fått jobb på Boverket??
Viste du inte det ???


:wow:
 
kamilenski skrev:
Viste du inte det ???


:wow:
Har haft mina aningar.
 
Det viktigaste står på sida 25.

Det roligaste: att det blir omöjligt att kolla och uppfylla!!!

Eller så måste dom tvinga oss sluta duscha i varmvatten.

/Det har Janna Valik beslutat!
 
Inte framgår det väl något krav på mätning i den skriften.
Men Stalin kanske ser bör som skall.
 
GK100 skrev:
Inte framgår det väl något krav på mätning i den skriften.
Men Stalin kanske ser bör som skall.
Hur skulle du redovisa förbrukningen då? Gissa sig fram? Alla kommuner KRÄVER numera en separat energimätare på el värme/kyla + varmvatten förbrukare. Just med tanke på "den där" förordningen.

Kolla sida 12

"Verifiering
Metoder för att verifiera att energikraven uppfylls redovisas
i ett allmänt råd. Detta innebär att verifiering bör ske
dels genom beräkning vid projekteringen och dels genom
mätning i den färdiga byggnaden
. Eftersom reglerna ställer
krav på energianvändningen i den färdiga byggnaden,
medför detta att om man gör någon ändring under uppförandet,
så måste man säkerställa att även denna nya
utformning uppfyller kraven."
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
"Verifiering
Metoder för att verifiera att energikraven uppfylls redovisas
i ett allmänt råd. Detta innebär att verifiering bör ske ..... "
Ett av de bör som finns däri angående mätning, men jag vet inget säkert om detta, det verkar som sagt underligt med strikt krav och inget jag hört talas om.
 
Snälla. Inget illa ment.
Titteln... Förordning!
 
Floppman skrev:
Tror detta kom i samband med att alla hus måste energideklareras. Om det kommit in i nån standard vet jag inte, men har också hört att det ska finnas. Dock så slarvar/vet inte många elektriker om detta ännu.
Nybyggen får inte göra av med mer änn en viss effekt per m2...
Se [länk]
Har installerat en hel del modul hus från LB-hus och alla centraler där ifrån är från www.garo.se (mkt bra centraler och säkringar dock relän, dimrar, energimätare kör vi från Eltako bra pris hög kvalitet) och alla centraler har energimätare och detta pga att husen måste energideklareras enligt lag sa dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.