762 läst · 14 svar
762 läst
14 svar
Krav efter utflyttning, hyresrätt
En kompis flyttade från en lgh för 6mån sen, i dagarna kom ett krav på ca 10.000:- för reparationer.
De nya hg fick en besiktning utförd innan dom flyttade in och vad vi vet så var det inga anmärkningar.
Vill inte riktigt gå in på exakt vad det var för reparationer (men inga konstigheter) men en av 3 grejer var trasig när min kompis flyttade in och det finns det kort på.
De andra är slitage grejer, lgh är av äldre standard.
Jag gav rådet att stryka ett streck över fakturan och skriva bestrides och skicka tillbaka det.
Blev lite osäker nu så jag ha rätt tips så därför frågar jag här
De nya hg fick en besiktning utförd innan dom flyttade in och vad vi vet så var det inga anmärkningar.
Vill inte riktigt gå in på exakt vad det var för reparationer (men inga konstigheter) men en av 3 grejer var trasig när min kompis flyttade in och det finns det kort på.
Jag gav rådet att stryka ett streck över fakturan och skriva bestrides och skicka tillbaka det.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 914 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 914 inlägg
Se till att få tag i besiktningsdokumenten. Besiktning brukar göras när hyresgästen flyttar, även en besiktning från hyresgästen innan din kompis flyttade in. Jämför dessa. Bifoga din kompis foton helst med datum när de togs och skicka dessa till hyresvärden. Är din kompis med hyresgästföreningen så kan de säkert hjälpa till. Man ska alltid se till att besiktning sker innan inflyttning så att man har bevis.nino skrev:En kompis flyttade från en lgh för 6mån sen, i dagarna kom ett krav på ca 10.000:- för reparationer.
Den som var trasig innan bör stå på din kompis besiktningsprotokoll om han fått det.
De 2 andra sakerna, är det något som har med tapet eller snarlikt att göra så beror det ju på hur gammalt det är.
Jag fick krav på golv och tapeter, nästan köksskåp med.
Men tapeterna var tydligen 30 år gamla när jag frågade när de bytte sist, köket var original från 60 talet, och golvet likaså så jag slapp betala för deras renovering.
De 2 andra sakerna, är det något som har med tapet eller snarlikt att göra så beror det ju på hur gammalt det är.
Jag fick krav på golv och tapeter, nästan köksskåp med.
Men tapeterna var tydligen 30 år gamla när jag frågade när de bytte sist, köket var original från 60 talet, och golvet likaså så jag slapp betala för deras renovering.
Kompisen flyttade lite snabbt då det var nya på gång som tog den direkt, besiktning bara när de nya skulle in som gjordes, så det blev väl nån typ av avflytt/inflytt besiktning som kompisen inte var med på.
Tror inte det finns nåt besiktningsprotokoll från när han flyttade in.
Tidigare hg kan säkert intyga att det var trasigt, om det inte var den som gjorde det då 😬🙂
Ja det andra är typ tapet/målning
Känns lite som att den nya hg har gnällt lite på dom här grejerna och värden har åtgärdat och kanske blivit förvånad över kostnaden och provar lämpa över det på någon...
Tidigare hg kan säkert intyga att det var trasigt, om det inte var den som gjorde det då 😬🙂
Känns lite som att den nya hg har gnällt lite på dom här grejerna och värden har åtgärdat och kanske blivit förvånad över kostnaden och provar lämpa över det på någon...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 914 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 914 inlägg
Ta reda på när det tapetserades och målades sist. Hyresvärden måste bevisa, den förra hyresgästen kanske ni kan få tag i? Det kan finnas åldersavdrag. Normalt slitage kan inte hyresvärden debitera för. Prata med hyresgästförening, bli medlem om din kompis inte redan är det.nino skrev:Kompisen flyttade lite snabbt då det var nya på gång som tog den direkt, besiktning bara när de nya skulle in som gjordes, så det blev väl nån typ av avflytt/inflytt besiktning som kompisen inte var med på.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Då är det ju bara att bestrida.nino skrev:
I steg två (om de inte ger sig) ber man rimligen om att få ett besiktningsprotokoll om skicket vid utflytt. Först därefter kan man möjligen diskutera vad av det protokollförda man eventuellt har något ansvar för.
Givet att man inte anser sig ha gjort något fel. Tycker man att man är ansvarig kan man förstås agera annorlunda.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Så är det säkert. Min åsikt är att det trots det är bättre att låta hyresvärden lägga fram sina eventuella bevis först och så småningom bemöta dem än att hjälpa motparten att reda ut sina anklagelser.